Kortare klander på gång
Opinionsnämndens klander av tidningar publiceras framöver troligen i kortversion i tidningarna.
En arbetsgrupp inom Pressens samarbetsnämnd, huvudman för PON-systemet, har utarbetat mer standardiserade och korta publiceringar av klander.
I dag är PON-besluten ofta långa och ibland lite snårigt skrivna. Fällda tidningar publicerar dem ofta i liten grad, vilket inte gör dem lättare att läsa.
Enligt Allmänhetens pressombudsman, Ola Sigvardsson, blir själva besluten även fortsättningsvis utförliga.
– Det finns en tanke med att de är detaljerade, preciserade och välmotiverade. Det är viktigt att de blir korrekta. Men man kan försöka göra dem mer begripliga i en version för publicering som är mer inbjudande. För den skull behöver inte den publicerade versionen vara skriven på journalistisk prosa.
Expressens chefredaktör Thomas Mattsson hoppas att Pressens Samarbetsnämnd beslutar om kortare PON-beslut.
– Åtminstone i en populärversion för publicering i papperstidningarna, samt krav på att kontaktinformation till PO och PON ska anges. Dessutom skulle jag vilja se en standardiserad presentation, som en annons eller kungörelse, men just detta tror jag inte alla är överens om. Lika viktigt är dock snabbare handläggning av ärenden, att tidningarna i transparensens namn börjar berätta också om anmälningarna och att PO/PON finansieras solidariskt och inte med expeditionsavgifter.
Expressen har i år utvecklat presentationen av klander.
– Vi redigerar ut dem större, på bättre plats och med riktiga rubriker och – om det går utan att kränka någon – med ett faksimil av den aktuella publiceringen. Bland annat redovisar vi klandret på löpsedeln, tillför en ”DETTA HAR HÄNT”-bakgrund och redovisar tidningens kommentar till PON-beslutet. Vi utvärderar hela tiden hur vi ska synliggöra arbetet med pressetiken och har dessutom tillfört tydlig kontaktinfo till PO och PON.
Ola Sigvardsson understryker att publiceringen av klander är de drabbades möjlighet till upprättelse.
– Det är inte lämpligt att man samtidigt som man publicerar klander går i en pressetisk polemik mot PONs beslut. Sådant kan man göra i en blogg eller i någon av branschtidningarna.
Om utgivare reagerar negativt på en fällning brukar Ola Sigvardsson föra samtal med dem. Hans erfarenhet är att utgivarna har stor förståelse för de förfördelades behov av upprättelse.
PO Ola Sigvardsson välkomnar Expressens experiment med utformningen av hur klander publiceras.
– Det är ett stort steg framåt. Det var anmärkningsvärt att Expressen berättade om sin fällning för publiceringen om Ola Lindholm på löpsedeln.
Samarbetsnämnden tar i slutet av september ställning till hur klander i fortsättningen ska presenteras.