Konsumentverket varnar Aftonbladet
Konsumentverket är redo att vidta åtgärder mot Aftonbladet för att stoppa vilseledande annonser. Detta efter att Aftonbladet fortsatt att otillbörligt marknadsföra bantningspreparat.
Så sent som i november 2011 påpekade Konsumentverket för Aftonbladet att en annons som publicerats på aftonbladet.se innehöll otillbörlig reklam.
Reklamen rörde ett bantningspreparat, och innebörden av annonsen var att man kunde äta hur mycket som helst och ändå gå ned i vikt om man tog bantningspreparatet samtidigt.
Konsumentverket ansåg att annonsen var vilseledande och otillbörlig enligt marknadsföringslagen och att Aftonbladet genom att ha infört annonsen hade ett medverkaransvar.
”Konsumentverket förutsatte då att Aftonbladet skulle ta Konsumentverkets påpekande i beaktande vid framtida annonsering”, skriver myndigheten i ett brev till Aftonbladet och beslutade att inte vidta några ytterligare åtgärder.
Trots detta valde Aftonbladet att publicera en helsidesannons för samma preparat med samma budskap, denna gång i papperstidningen den 2 januari.
Konsumentverket reagerar kraftfullt på den nya annonsen och skriver i sitt beslut: ”Konsumentverket ser extra allvarligt på detta då Aftonbladet nyligen informerats om att reklam av detta slag strider mot marknadsföringslagen.”
Konsumentverket tar nu ställning till om några ytterligare åtgärder ska vidtas och ber Aftonbladet att yttra sig senast den 2 februari.
Journalisten har utan framgång sökt Aftonbladets ansvarige utgivare för en kommentar.