Gå direkt till textinnehållet

KO: Måste vara tydligt vad som är reklam

Flödet av native och branded content verkar inte avta. Nu efterlyser Konsumentverkets generaldirektör en vilja hos medieföretagen att ta tag i frågan.

Journalisten har länge bevakat frågan om native advertising, branded content och annan form av textreklam. Bland annat i det här reportaget som handlade om Reklamombudsmannens roll och Aftonbladets 15 fällningar av samma instans.

Nu efterlyser Cecilia Tisell, Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket, ett ansvar mot smygreklamen och menar att publicisterna behöver ta tag i frågan själva. 

”Lagen är tydlig: Konsumenter ska snabbt och enkelt kunna förstå vad som är reklam och inte. Det ska vara tydligt både vad som är en annons och vilket företag som står bakom annonsen. Det gäller alla, såväl etablerade publicister som aktörer i sociala kanaler”, skriver hon på SVT opinion.

Generaldirektören nämner också ett par ärenden kring native advertising gällande Aftonbladet/Schibsted där hon menar att de ”har haft ett ekonomiskt samarbete med näringsidkare för vissa artiklar”.

”Här har jag övervägt att få frågan prövad i domstol, men landat i ett annat beslut än i ärendet mot Kissie (känd bloggerska red.anm). Vi väljer att inte driva de här ärendena vidare”, skriver hon.

”Medierna borde själva ha stort intresse av ett förtroende hos publiken och jag tycker därför att frågan bör hanteras inom ramen för branschens självreglering”, fortsätter Tisell.

Fler avsnitt
Fler videos