Gå direkt till textinnehållet

Kinas stats-tv stoppas i Storbritannien

Den kinesiska statstelevisionen CGTN skulle rekrytera 350 journalister till ett nyhetsnav, baserat i Chiswich Park i London. Nu dras CGTNs sändningstillstånd in av den brittiska mediemyndigheten Ofcom.

Ofcom drog tillbaka CGTNs sändningstillstånd i torsdags, rapporterar bland andra CNN. Orsaken är att CGTN inte är redaktionellt oberoende och ägaren Star China Media inte är ansvarig för kanalens innehåll, utan bara en distributör för propaganda från det kinesiska kommunistpartiet.

Kinas stora tv-satsning på Europa avslöjades 2018 då Buzzfeed rapporterade att CGTN var på väg att rekrytera 350 journalister till ett nyhetsnav i Chiswick Park i London. Planerna lades på is efter att Ofcom haft synpunkter på verksamheten, men CGTN har kunnat sända i Storbritannien fram till förra veckan.

Fler videos
Fler avsnitt