“Journalistisk råvara en bristvara i dag”
Långläsningsmagasinen Filter och Offside fortsätter att växa i både upplaga och räckvidd. VD och förlagsredaktör Tobias Regnell tror att framgången hänger ihop med att tidningarna ger sig ut i verkligheten.
Filter ökar sin upplaga med 2 300 ex, Offside med 900 ex. Båda tidningarnas räckvidd växer också.
Varför går det så bra för er?
– Vår tanke är att bra journalistik lönar sig, vilket ju inte är någon unik tanke. Vi tycker också att mycket material gör sig bra på webben, men mycket vill man ha på papper. Vi är inga papperstalibaner, men man ska se vad som passar var, säger Tobias Regnell som är VD för Offside Press som ger ut de bägge magasinen.
Rent journalistiskt handlar Filters och Offsides framgångar mycket om att de tar fram egna berättelser – journalistisk råvara, menar Tobias Regnell.
– Vi går ut i verkligheten och gör orginaljobbet. Det finns en stor marknad för kommenterande och smarta analyser, men jag känner att det finns en brist på det journalistiska grundjobbet i dag. Reportage och orginalintervjuer som inte är riggade av PR-folk. Våra läsare känner att de får något nytt och eget, inte bara valsar runt i den stora mediefabriken.
Regnell pekar också på att man fått gehör för sina produkter hos annonsörerna.
– De ser ett värde i att finnas med i ett sammanhang där vi kan visa en lång lästid hos våra läsare och en hög benägenhet att betala fullt pris. Det förstår många annonsörer är viktigt, även om vi inte har skyhöga Orvestosiffror. Vi sysslar inte med att sprida tidningarna på kafeer och läkarmottagningar, det ska inte vara bläddertidningar.
Men ni kör väl en del rabatterade kampanjer, alla är inte fullprisbetalande.
– Ja, vi kör kampanjer också. Vi måste visa att vi finns, dra in folk i förbifarten.
Offside Press tidningar var tidigt ute med de riktigt långa texterna, som Regnell konstaterar "blivit lite inne nu". Men han ser inget värde i sig i många tecken.
– Snarare blir plågan längre om det inte är bra.
– Det vi känner oss unika med är snarare att vi lägger väldigt mycket tid på idéfasen och hur mycket redaktören jobbar med texten. Vi försöker höja texten de där sista tio procenten. Det lyckas vi inte alltid med, men tydligen tillräckligt ofta enligt läsarna.