Gå direkt till textinnehållet

Journalistförbundet öppnar dörren för contentproducenter

Journalistförbundets kongress beslutade på onsdagskvällen att ändra stadgarna på ett sätt som öppnar för medlemskap för personer som inte har journalistiska arbetsuppgifter.

Beredningsutskottets förslag till stadgeändring för att ändra medlemskapets gränser röstades igenom med acklamation på kongressen efter en kort paus där ombuden diskuterade förslaget sinsemellan. Ändringen innebär att medarbetare som inte har journalistiska arbetsuppgifter, utan ”andra redaktionella arbetsuppgifter” kan vara medlem i Journalistförbundet, under förutsättning att arbetsuppgifterna är förenliga med förbundets yrkesetiska regler.

Några ombud ställde sig under debatten frågande till om content marketing (innehållsmarknadsföring som ofta liknar journalistiskt material) verkligen är förenligt med de yrkesetiska reglerna. Beredningsutskottet och förbundsstyrelsen menade att den bedömningen ska avgöras av yrkesetiska nämnden, från fall till fall, om det inkommer anmälningar till nämnden.

– Det finns lika många definitioner på vad content är som det finns personer i det här rummet. Den svartvita verkligheten som många av er vill se, den kan ingen av oss erbjuda, sade förbundsordförande Jonas Nordling.

Efter beslutet menade några ombud att beslutet innebär att de som arbetar med content inte kan bli medlemmar, andra menade att de kan bli medlemmar. 
 

Fakta:

Det här är content
Content (egentligen content marketing) kallas ibland innehållsmarknadsföring. Content är marknadsföring genom innehåll som är målgruppsanpassat och som är attraktivt för målgruppen och ska stimulera ett intresse för produkten/tjänsten. Ofta används ”redaktionell kommunikation” inom content, det vill säga att materialet har form av artiklar/inslag och skapas utifrån journalistiska principer.

Källa: Rebecca Lieb 2011, Content Marketing: Think Like a Publisher – How to Use Content to Market Online and in Social Media​.

Fler avsnitt