Gå direkt till textinnehållet

Journalisternas nya uppdrag: Ring en läsare som avslutat sin digitala prenumeration

Alla journalister inom Mittmedia har fått i uppgift att ringa upp läsare som har avslutat sina digitala prenumerationer och redovisa varför till företaget.

Genom koncernens nya projekt ”Ring en kund” har var och en av journalisterna i Mittmedia ålagts att ringa upp tio personer som har avslutat sina digitala prenumerationer och bland annat fråga varför de slutat prenumerera. Senaste den 1 mars ska medarbetarna redovisa resultatet av sin undersökning i ett frågeformulär.

Fackklubben planerar att gå ut med ett brev till medlemmarna som säger att de ska kunna slippa göra uppgiften, med hänvisningar till skrivelser i kollektivavtalet, om de inte känner sig bekväm med uppgiften.

VD Per Bowallius skriver om saken i sitt veckobrev som Journalisten tagit del av.

”Viktigaste aktiviteten som jag vill lyfta fram den här veckan är allt vårt arbete med att behålla våra pluskunder. Vi har haft en bra ökning av antalet nya pluskunder som vi ska känna oss nöjda med, men vi ser också att det är svårt att behålla kunderna – något som är väldigt viktigt för vår långsiktiga affär. Vi jobbar hårt med aktiverings- och marknadsföringsaktiviteter och för att lära oss mer om varför våra kunder säger upp sin  Plus-prenumeration har vi dragit igång ett projekt, ’Ring en kund’. Jag tycker personligen att det ska bli intressant att få möjligheten att samtala med några läsare om deras upplevelse och förstå mer om hur de resonerar. Mer om det i nästa veckobrev”, skriver Bowallius.

Den nya arbetsuppgiften är inte förhandlad centralt med Journalistklubben på Mittmedia, som inte heller har fått någon information om att något sådant planerats. Vid en del redaktioner har journalisterna fått en lista med tio namn de ska ringa upp, medan utgivarna vid andra redaktioner har uttryckt att det finns en frivillighet i detta, berättar Johanna Hejdenberg, vice ordförande i klubben.

– Eftersom det är uttalat att vår framtid hänger på Plus-journalistik, och hur väl vi lyckas få kunder, så är det naturligtvis bra att Mittmedia kollar varför kunder hoppar av. Samtidigt ligger inte det här innanför ramen för normala journalistiska arbetsuppgifter. Vi har fått reaktioner av medlemmarna, och det handlar bland annat om att de tycker att arbetstiden kanske hellre borde gå till att producera fördjupande Plus-journalistik, säger Johanna Hejdenberg.

Klubben menar att det finns en skillnad om man på en redaktion har fått anmäla sig frivilligt eller om arbetsgivaren har pekat med hela handen och beordrat. Dock har de varit i kontakt med Journalistförbundet som menar att medarbetare, med hänvisning till skrivelser i kollektivavtalet, kan hävda att de ska kunna slippa sådana arbetsuppgifter.

– Vi planerar att skicka ut information till våra medlemmar och berätta att enligt kollektivavtalet ska man ha rätt att säga nej om det är en arbetsuppgift man inte känner sig bekväm med, säger Hejdenberg.

Journalisten söker Mittmedias VD Per Bowallius.

Fler avsnitt