Gå direkt till textinnehållet

Journalister inte flitiga på sociala medier

Journalister är inte så flitiga användare av sociala medier som många tror. Mellan 10 och 15 procent använder aldrig sociala medier och mellan 80 och 90 procent postar sällan något själva i sociala medier.

En studie genomförd på JMG på Göteborgs universitet bland medlemmar i Journalistförbundet 2011 visar att det finns stora skillnader i användningen av sociala medier.

Skeptikerna är nästan aldrig inne i sociala medier som Twitter, Facebook eller bloggar. De utgör 10-15 procent av de svenska journalisterna.

Pragmatikerna använder sociala medier som ett arbetsredskap men publicerar sällan något själva. De utgör omkring 80-90 procent av journalisterna i studien.

Annons Annons

Entusiasterna som lever ett ”sociala medier-liv” utgör bara ett par procent av kåren.

Yngre är mer aktiva än äldre, och multi- och webbjournalister mer aktiva än papperstidningsjournalister.

”Det som kanske är mest slående är hur stora skillnaderna i användandet är. En del journalister är aktiva i de sociala medierna i det närmaste dygnet runt, både privat och i yrket. Andra är nästan aldrig där”, säger forskaren Ulrika Hedman i en kommentar.

Fler avsnitt
Fler videos