Gå direkt till textinnehållet

”Intresset för klimatjournalistik högt över förväntan”

”Sett till hur viktig klimatfrågan är för mänskligheten kunde eller borde vi ha dragit igång mycket tidigare”, menar projektledaren för Expressens satsning på klimatjournalistik, Christofer Brask.  

”Expressen Klimat” drog igång i början av november, tajmat till klimatkonferensen i Bonn. Satsningen rymmer nyheter och reportage med bred spännvidd, med rubriker om allt från "Åtta sätt som jorden kan gå under på" till tips om klimatsmart julgran.

– Sett till hur viktig klimatfrågan är för mänskligheten kunde eller borde vi ha dragit igång mycket tidigare, men vi hann i alla fall före några av konkurrenterna, konstaterar Expressens reportagechef Christofer Brask.

Ambitionen för Expressen Klimat är att publicera i alla kanaler, från sajt till TV, sociala medier och print.

– I papperstidningen har vi haft minst en sida varje dag sen starten. I snitt gör vi nog minst två klimatstories per dag.

Är det här ett test eller en långsiktig satsning?
– Vi ser det som en långsiktig satsning.

Hur har det gått hittills, sett till läsarintresset?
– Högt över förväntan. Det är många som läser reportagen, det är många som hör av sig och vi ser att engagemanget på Facebooksidan är stort. Att det finns en grupp mycket intresserade läsare, det visste vi förstås, men åtskilliga publiceringar har nått ut till en bred läsekrets och varit bland dagens mest lästa artiklar på sajten.

Är det här en nischad rapportering för en redan intresserad publik eller vill ni nå ut brett?
– Brett. Vi gör som sagt minst en sida i papperstidningen varje dag och de artiklarna publiceras förstås också på sajten. Inom satsningen ryms olika typer av journalistik. Vi tycker det är viktigt att lämna skrivborden och möta människorna vars vardag förändras på grund av klimatförändringen. Därför har Niclas Hammarström och Magnus Falkehed hittills rapporterat från Sydsudan, Grönland, Bolivia och USA.

– Men vi gör förstås även raka nyheter, explainers, intervjuer och så vidare. Och flera ministrar har varit studiogäster och pratat klimatfrågor i vårt morgonprogram ”Senaste nytt”. Men vi vill förstås vara relevanta också för den intresserade och därmed mer krävande publiken.

Varför har ni valt att inte ha en dedikerad klimatreporter?
– Vi ser det här som en så pass stor satsning att vi vill att den genomsyrar hela redaktionen. Vi har valt att inte ha en liten klimatredaktion, det blir lätt en isolerad ö, utan vill att alla ska tänka klimat. Att nyhetschefen alltid har med klimat som en punkt på nyhets-PM, att publikteamet hela tiden söker möjlighet att göra video med klimattema för Facebook, att politikreportrar letar klimatvinklar i riksdagshuset… Häromdagen ägnade vi hela reportermötet åt att prata klimatjournalistik, det gav massor av nya uppslag till allt från granskande reportage till mer lättsamma knäck.

Vad tror du, kommer konkurrenterna att hänga på och växla upp sin klimatbevakning?
– Alla satsningar som görs är bra, SvD har ju exempelvis ett nyhetsbrev, men det är givetvis upp till var och en vad man bedömer viktigt att lägga resurser på.

Fler avsnitt