Gå direkt till textinnehållet

Inför lanseringen av ny Volvo Journalister skrev på sekretessavtal

Inför lanseringen av Volvo S 80 skrev en rad journalister på ett sekretessavtal med Volvo. De förband sig att inte skriva om den nya bilmodellen före lanseringsdagen.I gengäld fick de i god tid provköra bilen och intervjua höga chefer.

Inför lanseringen av Volvo S 80 skrev en rad journalister på ett sekretessavtal med Volvo. De förband sig att inte skriva om den nya bilmodellen före lanseringsdagen.

I gengäld fick de i god tid provköra bilen och intervjua höga chefer.

Genom att underteckna kontraktet förband sig journalisterna att iaktta fullständig sekretess i allt som rörde Volvomodellen S 80 till klockan 12 den 28 maj då bilen skulle presenteras.

Annons Annons

Enligt Resumé ingick åtminstone ett tiotal tidningar sådana här avtal mot att de fick bilder och annan information i förväg.

Håkan Matson på Expressen hör till dem som sa nej till kontraktet.

— Av princip skriver jag aldrig på sekretessavtal. Jag vill inte vara bakbunden, förklarar han.

För Matsons del var det en klok strategi. Han lyckades komma över några broschyrer från Volvo och kunde visa bilder dagen före lanseringen och därmed komma före de andra journalisterna.

DNs motorjournalist Calle Ericsson valde att skriva under. En vecka i förväg intervjuade han ett par nyckelpersoner på Volvo, intervjuer han fick vänta med att publicera till den överenskomna dagen. Han fick även ett rikt bildmaterial med mera.

— Jag tycker inte att det var etiskt tveksamt, säger Calle Ericsson. Det avgörande är läsarnas intressen och vi kunde publicera ett fylligt material.

Om du hade fått bilder på den nya bilmodellen från annat håll efter det att du lovat Volvo att inte publicera något, vad hade du gjort då?

— I det läget skulle jag haft svårt att på ett trovärdigt sätt förklara för Volvo att någon annan gett mig bilderna. Troligen hade jag avstått från att publicera. Har man ingått ett embargo så har man.

Enligt Ingmar Hesslefors, t f informationschef vid Volvo personvagnar, var det ingen journalist som bröt kontraktet och publicerade i förväg.

— Hur vi skulle agera mot den som inte följt överenskommelsen vet jag inte.

Fler avsnitt
Fler videos