Han ska studera kambodjansk hovdans
Dana Marouf har fått ett stipendium från Publicistklubbens Hiertanämnd på 25 000 kronor för att studera kambodjansk hovdans. Han tror att andra kulturer kan lära sig av det sorgearbete kulturyttringen och dansen innehåller.
Dana Marouf arbetar med teater. I grunden är han dramaturg och regissör och skriver regelbundet om teater på kurdiska. Han undervisar även i drama, sceniskt projekt och kulturhistoria. Dana Marouf har skrivit 16 böcker var av två på svenska. Han har även publicerat dikter.
Varför är du intresserad av Kambodjansk hovdans?
– För många år sedan såg jag en föreställning på Dansens hus i Stockholm där kambodjansk hovdans framfördes. Den hette The Continuum: Beyond The Killing Fields och var väldigt stark. När Röda khmererna tog makten på 70-talet i Kambodja dödades eller fängslades nästan alla kulturarbetare. De flesta hovdansarna dödades och det gjorde nästan slut på en flera hundra år gammal tradition.
– Lyckligtvis överlevde några få dansare och kunde föra sin kunskap vidare, där ibland Em Theay. Hon var kvinnan bakom föreställningen jag såg på Dansens hus. Historien som berättades i föreställningen handlade om vad som hade hänt i Kambodja och dansen i sig var ett sorgearbete. Utifrån min undersökning hoppas jag att andra kan lära sig att bearbeta sorg genom olika kulturyttringar. Jag är själv från irakiska Kurdistan och även mitt folk har utsatts för hemska övergrepp. Vi har inte haft något sådant här sätt att bearbeta sorgen, vilket jag tror hade varit bra. Jag tycker det är viktigt att lyfta fram dansen så att vi inte glömmer vad som har hänt.
Hur kommer du att presentera materialet?
– Jag är inte helt säker än. Det kan bli en liten bok på kurdiska, men det blir även något på svenska, antagligen en artikel. Jag har ju fått ett uppdrag av Hiertanämnden och måste redovisa resultat, säger Dana Marouf.
Journalisten har tidigare skrivit om andra stipendiater.