Googles krav: Annars stoppas miljarderna till svenska medier
Snart träder den nya datskyddsförordningen GDPR i kraft. Enligt techsajten Breakit ställer Google ett ultimatum till svenska och europeiska mediebolag att få ta del av deras personuppgifter, annars kan de glömma annonspengar från plattformen Doubleclick.
Den nya GDPR-förordningen ställer krav på mediebolagen att de ska informera sina användare om hur de hanterar deras personuppgifter. Breakit skriver nu att Google kräver att svenska medier får ett godkännande av sina användare, i enlighet med de nya GDPR-reglerna. Techjätten vill dessutom få rätt att använda i princip all informationen som medierna samlar in. Om mediebolagen vägrar gå med på detta så kommer alltså Google strypa flödet av annonser från sin plattform Doubleclick.
Uppdateringen publicerades på Googles sajt redan för sex veckor sedan. Enligt Breakits beräkningar, som gjorts tillsammans med branschexperter, omsätter den här typen av annonser cirka 2,2 miljarder kronor (2017). Googles plattform Doubleclick står för runt hälften av dessa annonser.