Gå direkt till textinnehållet

Framtiden ny rörelse i Journalistörbundet

Framtidskonferensen i Nynäshamn är startskottet för en ny framtidsrörelse i Journalistförbundet. - När det gäller mediebranschens framtid är Journalistförbundet nummer ett att uttala sig, sade Jonas Nordling.

Under måndagskvällen arbetade de nära 200 förtroendevalda klubbrepresentanterna med att dra upp riktlinjer och brainstorma frågan om hur journalistiken ska överleva den strukturella och ekonomiska krisen i branschen.

På tisdagsförmiddagen sammanfattade Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling resultatet, ett dokument om nära 50 000 tecken, som nu ska bearbetas och lägga grunden för framtidsarbetet på såväl lokal som nationell nivå för förbundet.

– Det här är startskottet för en ny framtidsrörelse i förbundet, sade Jonas Nordling när konferensdeltagarna återsamlades på tisdagsmorgonen.

– Det är viktigt att vi inte får en pseudodebatt om huruvida detta är frågor för oss. Och det har vi inte heller fått under diskussionerna, och det är bra. Detta är vad vi måste göra. Vi måste finnas där besluten fattas, och det är tydligt att vi ännu inte finns i alla de rum där vi ska vara, sade Jonas Nordling.

Bland de saker som förslogs i grupparbetena under måndagskvällen finns bland annat en utveckling av journalistrollen i riktning mot en moderatorfunktion, en "Spotify-modell" för att ta betalt för journalistiken, utveckling av presstödet, crowd founding, kompetensutveckling, en kapitalisering av pressetiken genom en tydlig kvalitetsmärkning av den goda journalistiken, samt skapandet av en journalistisk tankesmedja.

– Det handlar om att inte bara ta egna initiativ utan också lära av varandras erfarenheter. Vi måste kommunicera lyckade satsningar med varandra, kommenterade Jonas Nordling.

Den nya framtidssatsningen som förbundsstyrelsen vill göra saknar motstycke, enligt Jonas Nordling.

– Det vi har signalerat nu är att Journalistförbundet ska prata framtiden. Vi vill inte sitta och prata svunna vinster och gamla avtal. Vi vill prata framtiden. När det gäller mediebranschens framtid är Journalistförbundet nummer ett att uttala sig, sade Jonas Nordling.

– Att prata framtid och affärsmodeller är inte naturligt om man ser till Journalistförbundets historia. Men vi är i ett läge där vi måste markera för arbetsgivarna att vi har en enorm kompetens och kunskap om branschen, och vi har aldrig fått dela med oss av den för att utveckla affärsmodellerna, sade Jonas Nordling.

Samtidigt gav han en bredsida åt de svenska medieägarna.

– Vi måste ställa frågan till ägarna: äger du ett medieföretag för att bedriva journalistik eller för att tjäna pengar? De som är ute efter vinst har nog gett sig in i fel bransch.

Framtidskonferensen innebär en ny inriktning för Journalistförbundet på alla nivåer. Förbundsstyrelsen vill tillvarata de idéer som kommer lokalt genom att förbättra kommunikationen mellan klubbarna och mellan klubbarna och förbundet.

– Journalistförbundet ska vara den dugliga kraften som finns varhelst man vill driva journalistik, sade Jonas Nordling.

Fler avsnitt
Fler videos