Förtroendet för medier vände uppåt – men politiskt polariserat
Allmänhetens förtroende för radio och TV samt dagspressen som samhällsinstitutioner ökade något 2017. Men förtroendet för medierna varierar tydligt efter politisk hemvist.
Det visar SOM-institutet vid Göteborgs universitets senaste undersökning av svenskarnas förtroende för medier.
Förtroendet för radio och TV är störst bland de som definierar sig som politisk vänster, och lägst bland de som är ”klart till höger”. I den senare gruppen väljare har förtroendet sjunkit mest sedan millennieskiftet, från 53 procent som hade stort förtroende för radio och TV år 2000, till 40 procent år 2017. Samma period har förtroendet hos vänsterväljarna ökat.
Tittar man på förtroendet för public service-företagen Sveriges Television och Sveriges Radio är det högst bland Centerpartister och lägst bland Sverigedemokrater. 46 respektive 47 procent av SD-sympatisörerna har stort förtroende för public service-bolagen, att jämföra med 82 respektive 85 procent av C-sympatisörerna.
Klyftan går mellan SD-sympatisörer och övriga partiers sympatisörer, medan skillnaderna i medieförtroende mellan det rödgröna blockets och alliansens sympatisörer är små. Det trycker SRs VD Cilla Benkö på i en kommentar:
"I debatten har det flera gånger låtit som att alliansväljare har mycket lägre förtroende för Sveriges Radio än rödgröna väljare. Resultatet från SOM-mätningen visar något helt annat."
Också åldersmässigt finns skillnader. Unga har lägst förtroende för public service och äldre högst förtroende.
På totalen tappade både SVT och SR några procentenheter i förtroende mellan 2016 och 2017. SRs Cilla Benkö framhåller att förändringen är marginell – två procentenheter – jämfört med år 2000:
"Det har alltså inte hänt nästan någonting under hela 2000-talet när det gäller förtroendet för Sveriges Radio trots att medielandskapet förändrats i grunden och trots att samhället polariserats och stora kvalitetsmedier ofta blivit måltavla för en kritik som drabbat etablerade institutioner."
TV4 går mot strömmen i årets undersökning och är det enda enskilt mätta medieföretag vars förtroende ökar.