Gå direkt till textinnehållet

”Förslaget drabbar seriösa försäljare”

Förslaget om krav på skriftligt godkännande av avtal som ingås genom telemarketingsamtal får kritik av TU och Sveriges Tidskrifter.

Förslagets syfte är att komma åt oseriösa telefonförsäljare. Men både TU och Sveriges Tidskrifter menar att förslaget riskerar att drabba även seriösa försäljare.

Ett krav på att ingångna avtal i efterhand även ska godkännas skriftligt kan leda till stora försäljningstapp för prenumerationsförsäljare, eftersom konsumenten kan glömma bort att bekräfta avtalet, skriver Sveriges Tidskrifter i ett pressmeddelande.

”Telefonförsäljning har varit förknippat med problem under en lång tid, men det är inte tidskriftsbranschen som har orsakat dessa. Branscher som vår, som sköter sig, borde undantas från kraven på skriftliga avtal” säger Kerstin Neld, VD för Sveriges Tidskrifter.

Jeanette Gustafsdotter, VD för TU, säger att ”förslaget är ytterligare ett exempel på en mediepolitik som inte hänger ihop. I dagarna lägger kulturdepartementet sista handen vid ett förslag om ett nytt och konstruktivt mediestöd – samtidigt som konsumentministern nu lägger fram ett direkt kontraproduktivt förslag.”

Fler avsnitt