Gå direkt till textinnehållet

Fördubbling för Näringsliv på nätet

En medveten satsning på näringslivsmaterialet har gett resultat. Näringslivsdelen i Svenska Dagbladet har på kort tid nästan fördubblat antalet unika besökare på nätet.Och det beror inte bara på finanskrisen, säger SvD Näringslivs chef Olle Zachrison (bilden).

– Vi har haft en otroligt positivt utveckling under hela 2011. I april gjorde vi en redesign av hela sajten SvD då ett av syftena var att lyfta fram näringslivsmaterialet ytterligare. Vi hade aggressiva mål, att vi skulle fördubbla trafiken på näringslivssajten. Och det har vi lyckats med vad gäller sidvisningar och nästan också vad det gäller unika besökare, säger Olle Zachrison, chef på SvD Näringsliv.

De bästa veckorna har Näringsliv 300 000 unika besökare och runt en miljon sidvisningar.

Marknadsföringen i samband emd att SvD.se gjordes om har gjorts parallellt med en redaktionell satsning på redaktionen. Från att ha haft en ansvarig på webben, har man nu två. Och nu arbetar reportrarna exklusivt åt webben någon dag i veckan. 

– Tidigare lade vi mest bara ut papperstidningen, nu har vi mer webbunikt material, säger Olle Zachrison.

– Jag tycker att det finns en stor fördel att som vi gör jobba integrerat. Samma reportrar som arbetar för nätet arbetar också för pappret. Våra profiler syns på nätet också.

Fler avsnitt
Fler videos