Gå direkt till textinnehållet

Färre lyssnar på radio

Radiolyssnandet gick ner med tre procent andra kvartalet i år jämfört med samma period förra året, visar ny statistik från TNS/Sifo. Både Sveriges Radio och den kommersiella radion tappar.

71 procent av 9-79-åringarna lyssnar på radio en genomsnittlig dag (andra kvartalet 2011). SRs kanaler når 47 procent av svenskarna och den kommersiella radion knappt 29 procent.

P4 är den fortsatt största kanalen och når i snitt 30 procent en vanlig dag. Högst andel lyssnare har Radio Gotland, Radio Dalarna, Radio Skaraborg och Radio Väst, med över 40 procent. Radio Göteborg är störst av SR-kanalerna i de tre storstadsområdena, med 27 procent.

Enligt SRs omvärldsanalytiker har antalet unga som lyssnar på P1 ökat och P3 är den fortsatt största kanalen för unga mellan 20-34 år, där 20 procent lyssnar på P3.

Drygt 15 procent av svenskarna som lyssnar på radio gör det (också) via webben. Här ligger SR och den kommersiella radion nära varandra, med 9,5 respektive 8,7 procent webblyssnare.

Fler avsnitt
Fler videos