Facebook i Norden kommer att kräva verifiering av politiska annonsörer
Även i Sverige ska Facebook kräva att politiska annonsörer ska kunna verifiera sig själva innan de annonserar. UPPDATERAD
Journalisten har tidigare rapporterat att Facebook i framtiden ska kräva mer transparens av de politiska aktörer som vill annonsera på plattformen.
Nu uttalar sig Facebooks kommunikationschef i Norden, Peter Münster, i frågan och menar att företaget kommer att följa i samma spår i Sverige. Även arkivering och sökbarhet av politiska annonser är planerat.
”Som ett globalt företag är vi fast beslutna att motverka negativa influenser och säkerställa att vår plattform är en källa för goda demokratiska möjligheter. Det finns mycket att bygga på i det här avseendet, från den kraftfulla rollen sociala medier har i att ge folk en röst i den demokratiska processen till dess förmåga att leverera information i en skala utan motstycke, säger Peter Münster till Dagens Media.
Uppdatering: Facebook Norden har hört av sig till Journalisten för att dementera att denna förändring har något med valet i höst att göra. Därför har vi ändrat rubriken på artikel. Enligt företaget har förändringen avviserats redan i höstas.