Gå direkt till textinnehållet

Facebook i Norden kommer att kräva verifiering av politiska annonsörer

Även i Sverige ska Facebook kräva att politiska annonsörer ska kunna verifiera sig själva innan de annonserar. UPPDATERAD

Journalisten har tidigare rapporterat att Facebook i framtiden ska kräva mer transparens av de politiska aktörer som vill annonsera på plattformen.

Nu uttalar sig Facebooks kommunikationschef i Norden, Peter Münster, i frågan och menar att företaget kommer att följa i samma spår i Sverige. Även arkivering och sökbarhet av politiska annonser är planerat.

”Som ett globalt företag är vi fast beslutna att motverka negativa influenser och säkerställa att vår plattform är en källa för goda demokratiska möjligheter. Det finns mycket att bygga på i det här avseendet, från den kraftfulla rollen sociala medier har i att ge folk en röst i den demokratiska processen till dess förmåga att leverera information i en skala utan motstycke, säger Peter Münster till Dagens Media.

Uppdatering: Facebook Norden har hört av sig till Journalisten för att dementera att denna förändring har något med valet i höst att göra. Därför har vi ändrat rubriken på artikel. Enligt företaget har förändringen avviserats redan i höstas.

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.