Gå direkt till textinnehållet

Expressen publicerar PON-klander på löpet

Expressen skriver på dagens löpsedel att tidningen klandrats av PON för en artikel om programledarens Ola Lindholm.

I en kommentar på sin blogg skriver Expressens chefredaktör Thomas Mattsson att publiceringen av fällningen på löpsedeln är en "del i vår strävan att öka transparensen och trovärdigheten för det pressetiska systemet. Också kritik som en redaktion anser är felaktig, måste kunna få föras fram."

Expressen väljer också att tydligare redigera ut PON- fällningen inne i tidningen.

Expressen klandras för den första artikeln som skrevs då det bara fanns en outredd misstanke om ringa narkotikabrott.

Thomas Mattsson påpekar att det som Expressen skrev visade sig vara korrekt och att Ola Lindholm dömdes. Han skriver vidare att Expressen för att "skydda arbetsmetoder och källor, mycket medvetet avstått från att presentera publiceringsunderlaget och därför underkastar vi oss också lojalt nämndens beslut".

 

 

Fler avsnitt
Fler videos