Gå direkt till textinnehållet

”En person med starka åsikter om medier”

Qvibergssfärens köp av Metro känns oroande med tanke på Mats Qvibergs inställning till medier och granskande journalistik, menar SvD Näringslivs mediekrönikör Malin Ekman. UPPDATERAD

Qvibergssfärens köp av Metro känns oroande med tanke på Mats Qvibergs inställning till medier och granskande journalistik, menar SvD Näringslivs mediekrönikör Malin Ekman.

Att Kinnevik säljer Metro förvånar inte Malin Ekman: ryktet om att tidningen varit till salu är flera år gammalt. Däremot blev hon överraskad av att Mats Qvibergs investmentbolag är köparen.

Hon pekar på hur Mats Qviberg rasat mot den granskande bok som SvD-reportern Carolina Neurath tidigt skrev om härvan i HQ Bank, och att han gett en tidigare DI-journalist exklusiv tillgång till information i den ”motbok” som kom ut i höstas, medförfattad av Qvibergs rådgivare (tillika VD i det investmentbolag som nu köper Metro).

– Jag tycker att man ska vara försiktigt med att dra slutsatser, men det är klart att det är intressant att en person som tycks uppleva sig förfördelad av medierna, visserligen i synnerhet SvD, går och köper in sig i en journalistik produkt. Dessutom den andra på kort tid. 

Strax före jul köpte Qviberg in sig i sajten Realtid.

– Det är i grunden positivt att fler äger utifrån, det behövs visionärer och nya slags ägare i mediebranschen. Men det är skillnad om man går in för att man vill rädda eller förändra det journalistiska innehållet. Till SvD säger Qviberg att Murdoch är en förebild. Jag tror att det är för tidigt att tolka vad han menar med det. Uppenbarligen ser han en potentiell affär och är villig att ta risk i en tuff och för honom ganska ny bransch. 

Samtidigt vill hon inte spekulera på förhand.

– Mats Qvibergs uttalande om att Metro ska ”jobba i Jan Stenbecks anda och ta för sig lite mer” tyder på en publicistisk ambition. Det blir spännande att se om den står över hans egenintressen. Det blir intressant att se hur Metro rapporterar kring nyheter där Mats Qviberg själv är inblandad. Och vilka som eventuellt blir krönikörer i tidningen.

I en intervju med Resumé svarar Mats Qviberg så här på frågan varför han vill äga en tidning:

– Jag har en bred portfölj. Jag blev lite blöt om fötterna i samband med HQ-kraschen, men eftersom jag har spridning på riskerna så klarade jag mig hyggligt. Som person är jag väldigt medieroad, även om jag var begränsat road under 2010-2011. I övrigt är jag Sveriges mest medietränade företagsledare.

Åsa Larsson är journalistklubbens ordförande på Metro. Hon kommenterar affären så här i ett mejl till Journalisten:

– Detta kommer överraskande. Vi får utvärdera eventuella förändringar för våra journalisters situation när de kommer. Allt vi kan säga i nuläget är grattis till Qvibergsfären som köpt en tidning med en kreativ redaktion med riktigt duktiga medarbetare.

Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler
Fler avsnitt