Gå direkt till textinnehållet

EFJ kritsk till sponsrad turistjournalistik

Visit Sweden, tidigare Sveriges rese- och turistråd, kritiseras för aggressiv marknadsföring av svensk kultur. Visit Sweden satsar hårt på att påverka utländska journalister att skriva positivt inom svensk kultur.

Visit Sweden, tidigare Sveriges rese- och turistråd, kritiseras för aggressiv marknadsföring av svensk kultur. Visit Sweden satsar hårt på att påverka utländska journalister att skriva positivt inom svensk kultur.

Visit Sweden ska bland annat ha satsat 40 miljoner kronor på en kampanj i Italien som resulterade i redaktionellt utrymme i italienska medier motsvarande ett annonsvärde på 40 miljoner kronor.

Visit Sweden har också sponsrat internationella pressbesök som gett stort genomslag i medierna.

Annons Annons

Renate Schroeder, direktör på Europeiska journalistförbundet säger till Dagens Nyheter att det är svårt att veta hur oberoende en journalists bevakning blir när dennes omkostnader betalas av den som bevakas.

– För att undvika misstankar om mutor borde vi nu kanske formulera något slags förhållningsregel som säger att journalister måste redogöra för vilka omständigheter man har jobbat i de fall exempelvis resa och uppehället har betalats för. Jag ska ta upp frågan med Aidan White (generalsekreterare för Internationella journalistförbundet).

Fler avsnitt
Fler videos