Gå direkt till textinnehållet

”Drömmen är en bortglömd traktor”

Dags för första delen i vår nya serie om mediefolk som hittat sin egen nisch. Först ut: Kenneth Fransson.

Uppväxt på lantbruk och intresserad av traktorer. Kenneth Fransson har drömjobbet som redaktör på tidningen Traktor Power.

Kenneth Fransson är ”född på en traktor”, men journalistiken var roligare och viktigare än att bli lantbrukare. Så när han kom på att intressena gick att kombinera sökte han sig till lantbrukspressen.

Han har jobbat på bland annat Land Lantbruk och några andra LRF Media-tidningar som reporter, nyhetschef, redaktionssekreterare och när han upptäckte redigeringsprogrammet QuarkXpress lärde han sig redigera.

– Det var så vansinnigt kul att kunna skapa sidor direkt i datorn.

För 16 år sedan fick han chans att starta tidningen Traktor Power som ges ut av Svenska Media Docu AB. I dag jobbar han med alla mediekanaler och skriver, fotograferar och filmar.

– Det är ett drömjobb. När jag är ute på reportage får jag ofta provköra. Och det är fantastiskt att få träffa så många fantastiska traktormänniskor.

Krävs det någon särskild utbildning för att bli traktorredaktör?
– Det underlättar förstås om man har suttit på en traktor och kört någon gång. Våra läsare är väldigt insatta och genomskådar dig direkt om du inte vet vad det handlar om. Men jag kan inte påstå att jag kan alla traktormodeller. Det kommer mängder av nya varje år.

När andra får höra var Kenneth Fransson jobbar brukar han få frågan: ”Finns det verkligen så mycket att skriva om traktorer?”

– Det första året var vi lite oroliga om vi skulle få ihop tidningen. Men det är inget problem att hitta nya vinklar. Våra läsare är verkligen på tå, vi får mängder av tips.

Traktor Power utkommer med 14 nummer om året. Tidningen har en upplaga på omkring 15 000 exemplar och 60 000 läsare. Den är också stor i sociala medier, med 180 000 följare på Instagram.

– Det är en speciell tidning, vi märker inte så mycket av nedgången i branschen, säger Kenneth Fransson. Visst har vi tappat annonser, men det går bra. Vi säljer mängder av dvd-filmer om traktorer.

– Vi är ingen branschtidning som vänder sig till företagare. Det handlar i stället om underhållning, allt från lek till mer seriöst material. Medelåldern på våra läsare är kring 40 år.

Märker du någon skillnad när en allmänreporter bevakar din nisch?
– Då får traktorn alltid birollen. Ofta handlar reportagen om någon som brukar en gård. Då kan det stå en helt unik traktor i bakgrunden på en bild. Det kan vara en prototyp från 1960-talet. Då måste jag ringa och be att få komma och göra reportage. Drömmen för de flesta traktorintresserade är att hitta en traktor som är 50-60 år gammal och som stått bortglömd under många år i något skjul i Norrland.

***

KENNETH FRANSSON
Yrke: Redaktör på Traktor Power
Nisch: Traktorer

Det bästa med min nisch: Alla glada läsare och följare.
… och det sämsta: Det sociala livet blir lidande eftersom det mesta som ska bevakas händer på helgerna.

Annons

Senaste numret

Fler avsnitt