Gå direkt till textinnehållet

Det här får vi i julklapp

Julklappen är inte helt utrotad på medieföretagen i landet, men de flesta väljer att ge bort pengar till välgörande ändamål i stället för att skänka personalen en klapp.

Enligt Sofia Larsson, etikettexpert på Svenska Dagbladet, fyller företagens julklappar en funktion, eftersom det är ett enkelt sätt att visa uppskattning.
– Det har gjorts många studier kring olika samhällens gåvosystem och den franska sociologen Marcel Mauss har varit särskilt inflytelserik. Han såg gåvor som centrala i samhällslivet, något som upprätthåller sociala relationer, säger hon.

Julklappen ska vara något som alla kan ha nytta av och som inte exkluderar vissa.
– Sen tycker jag att presenten ska vara lika mycket värd till alla, oavsett position. Jag tror att julen blir godare av att vara jämlik. Det är också lite trist med produkter med företagsnamnet på, det blir mer av gratisreklam än en genuin julklapp.

De senaste åren har trenden varit entydig – allt fler medieföretag och redaktioner väljer bort julklapparna till förmån för en god gärning i form av bidrag till olika välgörenhetsorganisationer.
– Jag tycker att det är ett utmärkt alternativ att skänka till välgörenhet, de flesta av oss har det mesta vi behöver. Men man får så klart pejla läget, ett tufft år då alla i personalen fått slita är det nog bättre att satsa på något fint till dem, säger Sofia Larsson. 

Annons Annons

Stampen Media satsar på välgörenhet och ger sedan några år ett bidrag till Bris och deras verksamhet som julgåva i stället för julklapp till personalen, enligt  Bengt Olsson, HR-direktör på Stampen Media. Personalen får också en julfest.

– SVT ger ingen julklapp till medarbetarna. Vi satsar istället på att göra något tillsammans – en julfika, jullunch eller julmiddag för gruppen eller redaktionen. Beloppsgränsen per person är max 350 kr inklusive moms, meddelar Kristina Rheyneuclaudes, arbetsmiljöspecialist på SVT

Inte heller Nerikes Allehanda delar ut julklappar.
– Vi har inte gjort det på senare år. Vi har en enkel jul-AW, berättar Anders Nilsson, chefredaktör och ansvarig utgivare.

Bonnier Broadcasting, där TV4 ingår, går julklappspengarna till välgörenhet, enligt HR-chefen Samir Törnblad.
– Så har vi gjort de senaste åren. Vi brukar ha ett gemensamt fika sista veckan när vi berättar vilken organisation pengarna går till.

Gota Media hör till dem som fortfarande ger bort julklappar.
– Det har vi gjort i många år och det är ingenting som vi kommer att upphöra med i år, säger Anneli Johannisson, personalchef på Gota Media.
– Det brukar vara presentkort på lokala butiker eller liknande. 

Även DN kommer att skänka en julklapp till sin personal, vad det blir får medarbetarna se när den delas ut. 

Egmont delar ut julklappar från sina e-handelsbolag till personalen i samband med företagets julfirande. De skänker också julgåvor till barn och unga i utsatta livssituationer bestående av bland annat pussel och gosedjur, samt skänker bidrag till Stadsmissionen i Skåne.

Medarbetarna på tidningen Journalisten och Journalistförbundet får en julmiddag och en mindre julklapp.

Fler avsnitt
Fler videos