Gå direkt till textinnehållet

Det är ett misslyckande

 Chefredaktör Jan Helin talar ut dagen efter sparpaketet på Aftonbladet:– Det är jävligt ledsamt. Det är ett misslyckande.

Sparpaketet, som Journalisten kunde berätta om i går, innebär att mellan 45 och 65 redaktionella tjänster försvinner. Nu ska kursen läggas om, fokus ligger på onlineprodukten, där de flesta av läsarna finns.

Journalisten träffar chefredaktör Jan Helin dagen efter att huvuddragen i det planerade stora sparpaketet presenterats på Aftonbladet. Torsdagen var fullbokad av möten med personalen på redaktionen, och mötena har fortsatt under fredagen.

– Det är jävligt ledsamt. Det är ett misslyckande. Men vi får nu en organisation som är bättre anpassad till både hur vi jobbar i dag, och hur vi måste jobba i framtiden. Vi sätter storyn först, säger Jan Helin.

Trots Aftonbladets rekordvinst förra året, och fortsatta goda intäkter under 2011, väljer företaget att genomföra ett av de största redaktionella sparpaketen i Sverige i år. Orsaken är bland annat den snabbt vikande pappersupplagan.

– Jag hoppas att vi kan stabilisera printupplagan, men de krafter som utmanar papperstidningen är starka. Det är naivt att tro på en tillväxt i papperet.

Hur tar medarbetarna emot den informationen?

– Det är klart att ett sådant budskap skapar konvulsioner, och nästan ångest i ett tidningshus. Men vi måste styra om till den distributionsform där vi attraherar läsarna. Och vi måste börja ta betalt för innehållet. Om jag får önska någonting från tidningsbranschen är det att de också börjar ta betalt för innehållet så att vi får konkurrens.

Hur ska ni kunna locka läsare att betala om samtidigt innehållet blir sämre när ni minskar på redaktionell personal som ska producera?

– Vi kan bemanna ner utan att jag tror att läsarna kommer att tycka att produkten blivit så mycket sämre. Men jag tänker inte slå blå dunster i ögonen på folk. Vi kommer inte att kunna göra lika mycket, och det kommer inte att bli lättare, säger Jan Helin.

Fler avsnitt
Fler videos