Gå direkt till textinnehållet

De vann Tidskriftspriserna

Hem & Hyra tog hem två priser vid den digitala Tidskriftsdagen på torsdagen när Sveriges Tidskrifter delade ut årets priser. Tidningen Land tilldelades Sveriges Tidskrifters Stora pris.

– I en tid av omställning och stora förändringar både i vår egen bransch och i omvärlden känns det fantastiskt att se vilken enorm kompetens och utvecklingskraft som finns bland årets vinnare. Det är en stor inspirationskälla att hämta energi från för alla de engagerade människor som finns i mediebranschen, säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter, i ett pressmeddelande.

Tidskriftspriset delades ut i 14 kategorier. Här är alla vinnare:

Sveriges Tidskrifters Stora pris:
Tidningen Land med motiveringen: ”I en tid då inget är som förr och allt ställts på ända, finns en konstant. En trovärdig röst som alltid befinner sig i ögonhöjd med läsarna och knyter ihop vårt land från norr till söder. Genom att vara lågmäld, trovärdig och aldrig låta sig förföras av kortsiktiga trender står den vecka efter vecka, år efter år på ett självklart sätt upp för sin särart. Och för sina läsare. I en värld som präglas av pandemier, oro och polarisering förmedlar den här tidningen – både i papper och på webben – en tidlös trygghet som är få tidningsmakare förunnade.”

Annons Annons

Årets AD:
Nina Olja, Elle, med motiveringen: ”Med en genuin känsla för trend lyckas vinnaren med lätt hand hantera tungviktarens olika titlar. Hon formar en livsstilsmarkör och samtidigt ett innehåll som engagerar sina läsare.”

Årets granskning:
Svarthandeln inifrån, Hem & Hyra, med motiveringen: ”En engagerad jury ( ”Jag blev jättearg när jag läste!”) hittade ett helt pärlband av kriterier för högkvalitativ journalistik: Viktigt ämne för många, lätt att förstå, relevant, gedigen research, välskrivet – och stort genomslag i samhällsdebatten, därtill i en tidning som gång på gång levererar angelägna avslöjanden.”

Årets grepp:
Blankspot – Mohammads dagbok från Kabul med motiveringen: ”Det är egentligen enkelt och vanligt, men från en plats där inget är enkelt eller vanligt. En plats som omges av myter och tvärsäkra uppfattningar. Vinnaren har låtit människan bakom volymerna rapportera själv från denna vita fläck. Vecka efter vecka i över ett år. Mohammads dagbok från Kabul är årets grepp.”

Årets journalist:
Irena Pozar, VeckoRevyn, med motiveringen: ”Med tung journalistik och ett fjäderlätt handlag, har hon fört tonårstjejernas klassiska tidskrift in i 20-talet. Här varvas ambitiösa granskningar av våld i nära relationer med lika ambitiösa sminkguider. Dessutom sabbar hon ackordet för alla kollegor, genom att få ett soloprojekt med liten budget att framstå som skinande påkostat. Ja, till och med horoskopen känns gedigna och genomarbetade. Irena Pozar är VeckoRevyn, och hon är också Årets Journalist.”

Årets omslag:
Mama, nr 7 2019, med motiveringen: ”Exklusivt och unikt utan att göra avkall på charm och värme. När en person som målgruppen är särskilt nyfiken på, själv hör av sig till tidningen och vill vara med, är det om något ett kvitto på varumärkets styrka och kvalitet. Sängbilden bäddade för en välförtjänt säljsuccé. Ett hantverksskickligt omslag som gick hem i både slott och koja.” 

Årets Rising Star:
Catherine Edwards, The Local, med motiveringen: “Med skicklighet och förmåga att lyssna in har vinnaren lyckats journalistiskt och med egna initiativ bidragit till den digitala läsaraffären. Hon delar med sig av sin kunskap på ett lika självklart sätt som hon står upp för en målgrupp andra förbiser. Vi inspireras och imponeras av Årets Rising Star: Catherine Edwards!”

Årets skoltidskrift:
The Rydberg Tribune – Viktor Rydbergs gymnasium, Stockholm, med motiveringen: ”Med en sammanhållen design och ett kittlande tilltal, där form och innehåll lever i perfekt symbios, lyckas denna tidning leverera både igenkänning och överraskningar. De senaste årens utvecklingskurva vittnar om ett redaktionellt arbete som gått från klarhet till klarhet, och håller så hög klass att såväl skoltidningar som tidningssverige i stort bör se och lära av denna tidning!”

Årets tidskrift, fackpress:
Hem & Hyra med motiveringen: ”Det krävs något alldeles extra av den som vill vinna ett andra tidskriftspris. Årets vinnare har med mod och kraft tagit strid för sina läsares grundläggande behov, med en journalistik som är orädd både inför makten och de känsligaste frågorna.” 

Årets tidskrift, populärpress:
Allas.se med motiveringen: ”Stark kärlek till användarna. Stark känsla för deras berättelser. Stark tonträff i text, bild och video. Årets vinnare är en varm vän i vardagen, precis som sina användare. Tillväxten är snabb för detta unika samarbete, där framtidens grepp och styrkorna i flera titlar samlas. Det här är den moderna familjetidningen för alla.”

Årets kampanj:
Lifestylegruppen Bonnier News arbete med Le Gruyère AOP, med motiveringen: ”Att "hålla i och hålla ut” är höstens mantra – och gör man det även i kommunikationen börjar det smaka riktigt gott. Med en mix av uppfinningsrikedom, nya influenser och gammal god berättelse visar man strålande resultat som räcker ända upp till toppen. Juryn hittar en stark vinnare i Lifestylegruppen Bonnier News arbete med Le Gruyère AOP.”

Årets ljud & rörligt:
Allas.se – Sista slaget, med motiveringen: ”Vinnaren förflyttar sig själv och sitt uttryck till en ny plattform utan att tappa vare sig kvalitet eller fokus på berättelserna. Att de starka vittnesmålen dessutom träffar rakt in i en fråga som inte bara berör den som ser, lyssnar och läser utan hela samhället imponerar.”

Årets affärsutveckling:
Faktum / Försäljningen av Faktum Novell, med motiveringen: ”Går det att ta med sig en viktig affärsmodell i print in i en digital tillvaro? Vinnaren av årets affärsutveckling visar att det är fullt möjligt om den kreativa nivån är hög. Lösningen ledde inte bara till ny energi bland medarbetarna, den ökade omsättningen var snart ett faktum.”

Årets event:
Breakit 24Live, med motiveringen: ”Att se en möjlighet när andra ser ett hinder, det kännetecknar en sann entreprenör. Att sedan utveckla det nya till något så banbrytande att det blir otänkbart att gå tillbaka till det gamla, det kännetecknar en sann vinnare. Priset går till Breakit – Breakit24live!”

Fler avsnitt
Fler videos