Gå direkt till textinnehållet

De kan vinna Årets dagstidning

Öst Media, Dagens Nyheter och Norrbottens Media kan vinna TUs tävling Årets dagstidning i kategorin Helhetspriset.

Den 11 april presenteras vinnarna i tävlingens sju olika klasser. 18 tidningar, mediehus eller personer är nominerade.

”Det är otroligt intressant att se hur aktivt och engagerat mediebranschen jobbar för att utveckla publicistiken, stärka den långsiktiga affären och skapa nya produkter. Årets nominerade är tydliga exempel på att journalistikens framtid ser ljus ut”, säger TUs vd Jeanette Gustafsdotter i ett pressmeddelande.

Här är alla nominerade:

Annons Annons

Årets Dagstidning – Helhetspriset:

Öst Media: ”Trots begränsade resurser har omfånget på journalistiken ökat. Synbart tjockare tidningar, mer och proffsig tv och fler framgångsrika event. Och det har gett resultat. Under 2018 ökade de digitala prenumerationerna och de totala läsarintäkterna växte. Med en standing anda av 'låt oss prova!' tar detta mediehus hjälp av jord, fågelfrön, konsertbiljetter och bullar för att se till att landsbygden aldrig tystnar.”

Dagens Nyheter: ”Denna tidning tar sin roll som marknadsledare på allvar och visar att journalistisk tyngd och digital strategi går hand i hand. Den utgör ett hoppfullt riktmärke för branschen genom att visa att det går att bygga framgång och intäkter på ett snabbt växande antal digitala prenumerationer. Nyckeln är journalistiken där individuella journalister profileras genom förtroende och utrymme. Juryn har under 2018 imponerats av enskilda satsningar såsom it-affärerna och valbevakningen.”

Norrbottens Media: ”Genom ambitiösa satsningar på grävande journalistik, en försäljningsavdelning som fokuserar på kundens framgång snarare än på såld yta – och med en lönsam distribution som låter paket följa med morgontidningen – har man eftertryckligt visat att papperstidningen lever i glesbygden. Vinsten, annonsering i både print och digitalt och den totala upplagan – alla kurvor vände kraftigt uppåt under 2018.”

Årets Redaktion:

Östersunds-Posten: ”ÖP vågade sätta bollen i rullning. Det krävs mycket mod och gott journalistiskt hantverk när obekväma sanningar om bygdens stolthet ska publiceras. ÖP har på ett exemplariskt sätt visat betydelsen av ett gott lagarbete när framgångssagan och fotbollslaget ÖFK granskades. Hot och hat från hög och låg har inte stoppat ÖP från att berätta om klubbledningens dribblande med pengar.”

SvD Ledarredaktionen: ”I en tid av ekokammare och polarisering gör de tvärt om och låter många röster mötas i en konstruktiv debatt. Genom att jobba med nya format nås fler än de redan frälsta. Denna lilla redaktion på en stor titel i ett ännu större hus bidrar på så vis både till en bättre samhällsdebatt och till koncernens resultat.”

Skaraborgs Läns Tidning: ”Det här är redaktionen som vägrar acceptera att de är för få. Trion som utgör redaktionen ger sig sjutton på att leverera kvalitetsjournalistik och att gräva där de står. Ett av Hall Medias allra minsta redaktioner får agera förebild för sina större systerredaktioner genom sitt effektiva och drivna arbetssätt. De gräver i kommunens diarier och tvingar dem till större öppenhet, avslöjar avgående kommunalråds pensionsavtal och får tidningens läsare att ta strid för #mittskara. Trion visar att det går utmärkt att göra angelägen lokaljournalistik trots minimala resurser.”

Årets Ljud & Bild:

Omni Pod: ”Objektivt, tillförlitligt och koncist. På några få månader har en av public service till synes ointagliga bastioner utmanats rejält när 85 000 människor numera lyssnar på morgonens nyheter via en av Sveriges snabbast växande poddar.”

Mittmedia Sport: ”Mittmedia Sport har livesänt över 700 matcher under 2018. Totalt 60 sportjournalister arbetar tillsammans och genom att använda alla de gemensamma resurserna har de kunnat erbjuda sin publik livesänd högklassig lokal sport. Och det har gett resultat – sporten står för en fjärdedel av pluskunderna inom Mittmedia.”

Aftonbladet Podcast: ”Genom att alltid vara tidigt ute med det nya, har Aftonbladet Podcast nått ett genomslag och en räckvidd som imponerar. Med en rad olika poddar inom flera ämnen har man förflyttat kvällstidningens bredd till en ny arena och inte bara skapat nya starka format utan och befäst sin position som stark innovatör.”

Årets Affär:

Bonnier News Brand Studio: ”De visar att en aggressiv satsning kan snabbt få genomslag på såväl innovationsgrad som finansiellt resultat. Genom att skapa en unik fullservice-byrå inom tidningen har redaktionerna och annonsörerna fått en naturlig partner för att utveckla såväl innehåll som affär. Utvecklingen har gjort att man passerat internationella konkurrenter när det kommer till innovationshöjd inom kommersiell storytelling. Resultatet har inte väntat på sig. Även om personalstyrkan mångdubblats har vinstmarginalen ökat.”

 

Schibsted AdMarket: ”I en alltmer intensiv konkurrens med internationella jättars annonsplattformar har man på ett framgångsrikt sätt utvecklat ett motmedel. Genom att möjliggöra för annonsörer att planera, boka och optimera kampanjer baserat på lokala data har man lagt en plattform för att förändra spelreglerna och förutsättningarna på den svenska marknaden. Utvecklingen har stärkt affären och öppnat upp möjligheten att skapa en plattform tillsammans med andra mediehus.”

Svenska Dagbladet – Oraklet: ”Övergången till digitalt läsande har utmanat branschen på många sätt. Därmed är det extra roligt när digitala verktyg utvecklas som återigen kan sätta makten i händerna på redaktionen och den goda journalistiken. Genom att analysera vilka artiklar som bäst lämpar sig för att rekrytera nya prenumeranter har innehållet bakom betalväggen optimerats och därmed med framgång bidragit till ökat antal prenumeranter. Det ger inte bara ökade intäkter utan också lett till viktigt samarbete mellan redaktion, affär och analys.”

Årets Kampanj

Sörmlands Media: ”Vi gör skillnad”: ”Genom att fokusera på själva fundamentet till varför journalistik och tidningar finns och värdesätts har man lyckats öka såväl kundnöjdhet, trovärdighet och engagemang. Kampanjen har med hjälp av konkreta exempel påvisat att tidningsartiklar gör skillnad för den enskilde samhällsmedborgaren och kan leda till en positiv förändring i samhället. Det är imponerade att kampanjen också påverkat yngre läsare att värdera vikten av trovärdiga nyheter vilket fler bör bli inspirerade av och driva vidare.”

Bonnier News Brand Studio: Tele2 End-Up: ”Ett unikt och framgångsrikt samarbete mellan alla olika inblandade aktörer gör att kampanjen lyckades att bryta ny mark och lyfta varumärket till nya höjder. Genom att kombinera kraften i den digitala tidningens alla sätt att förmedla nyheter och berättelser, har kampanjen fått ett stort intresse och förtjänat sin plats i såväl nyhetsflöden som i huvudet på kunden. Att lyckas att producera tv-serie i realtid med modiga berättelser och samtidigt hålla fokus på budskapet är imponerande.”

Svenska Dagbladet och Schibsted Sales & Inventory: Klimatutmaningen: ”Genom att behandla ett vanligt ämne på ett unikt sätt har man lyckats inspirera såväl sig själva som läsare och omvärld att leva mer klimatsmart. Att själva ta lead på omställningen visar på ett unikt engagemang. Det är imponerande att man lyckats skapa en kontext som förenat såväl syfte och nytta för tidningen, samarbetsorganisationer samt för annonsörer. Tillsammans har man skapat en helhet som synts och påverkat.”

Årets Idé:

Svenska Dagbladet: Den digitala guiden – Under strecket: ”Lagom till hundraårsfirandet var det dags att hitta en ny förpackning för kloka tankar och idéer som producerats dagligen genom åren. Nu är många av dem återvunna och kan med digital guidning sättas i nya sammanhang. Det intellektuella kapital som finns i dessa essäer har lagrats väl under historiens vingslag. Här är hållbara texter som attraherar nya läsare. Den digitala guiden – Under strecket – är folkbildning av bästa slag.”

Piteå-Tidningen och Piteå IF: ”Ett lokalt samarbete byggt på ett brinnande engagemang som drivs av ortens två stoltheter tillsammans. Satsningen på att lyfta idrottare som slår ur underläge och samtidigt stärka Piteå-Tidningen blev en succé för tidningen såväl journalistiskt som ekonomiskt. Och intresset för Piteå IF:s damfotboll har aldrig varit större.”

Aftonbladet: Maktens kvitton: ”Detta är egentligen grundläggande journalistiskt arbete och skulle kunna betraktas som 'knäckjobb' om man använt traditionella metoder. Men med hjälp av digitalt stöd och med smart kreativitet har uppgiften tagits ett steg längre. Genom samkörning med offentliga handlingar och de granskades egna uppdateringar i sociala medier går Aftonbladets projekt 'Maktens kvitton' på djupet och granskar tusentals underlag samtidigt.”

Årets Utvecklare:

Mats Rörbecker, TTs valwidget : ”Det här är nytänkande affärsutveckling. Ett av flera exempel som skapas på denna nyhetsbyrå. Vi ser snygg design, skicklig kodning och smart automation som tillsammans levererar samhällsvital journalistik i ett kritiskt läge. För att lyckas krävs en kompetent avdelning med motiverade medarbetare. Redaktionella utvecklaren Mats Rörbecker är där en nyckelperson i att skapa denna framgång.”

Karin Skogh, Expressen: ”Med säker publicistisk kompass förenar hon den goda journalistiken med de kompetenser som behövs i ett modernt mediehus. Genom samarbete, inkludering, tydliga mål och spetskompetens står hon bakom nya berättargrepp och publiceringsstrategier. Hon är användarens röst, bryggan mellan analys, utveckling och redaktion och framförallt en trygg publicist. Karin Skoghs ledarskap har varit avgörande för att Expressen kunnat öka sin marknadsandel i mobilen från 19 procent till 49 procent de senaste fem åren.”

Mattias Andersson, Aftonbladet: ”Mediehuset har under 2018 tagit ett kliv framåt i robotjournalistiken med fler och mer avancerade datakällor, ett rikare språk och mer detaljerade texter. Robotarna arbetar snabbare och i en omfattning som inte är möjlig att hantera manuellt utan stora personella resurser. Helt central i denna utveckling är projektledaren och utvecklaren som lär robotarna att skriva och uttrycka sig med ett varierat språk. Mattias Andersson har tagit robotjournalistiken till en ny och högre nivå.”

Fler avsnitt
Annons Annons för Verifieras nyhetstjänst.

Senaste numret