Gå direkt till textinnehållet

”Därför ökar förtroendet för TV4”

TV4 gick om lokaltidningen i förtroendeligan i den senaste SOM-undersökningen. ”Vi har försökt bli bättre på att lyssna på användare och tittare” säger fyrans programdirektör Viveka Hansson.

Som Journalisten rapporterade tidigare i dag är TV4 det enda av de i SOM-undersökningen mätta medieföretagen som allmänhetens förtroende för ökade under förra året.

54 procent av svenskarna säger sig nu har stort förtroende för TV4s medieinnehåll, vilket är högre än den lokala morgontidningen (52 procent).

Programdirektören Viveka Hansson pekar ut flera förklaringar till det ökade förtroendet:

– Vi har funderat mycket på vad som bygger förtroende på lång sikt.
Dels har vi försökt bli bättre på att lyssna på användare och tittare, och omsätta det i praktiken på olika sätt. Till exempel har vi utvecklat Play i dialog med publiken, vi har ökat bevakningen av hela landet i våra rikssändningar, och vi försöker hela tiden bli bättre på att kolla uppgifter och rätta när det blir fel.

Hon lyfter också fram TV4s oberoende position.

– Vi har ingen politisk färg, ingen ledarsida, och tjänar våra pengar själva.

Men att bygga förtroende är ett långsiktigt jobb, konstaterar Hansson:

– Vi har givetvis mer att göra. Du måste dessutom förtjäna förtroendet varje dag.

Fler avsnitt