Dala-Demokraten:Facket kritiskt till annonser på löpet
Dala-Demokraten har börjat med annonser på löpen. Ett hot mot tidningens trovärdighet, anser fackklubben och chefredaktören Göran Greider. De ekonomiska fördelarna övervägde, anser Sofia Olsson Olsén, redaktionschef och ansvarig utgivare.
Dala-Demokraten har börjat med annonser på löpen. Ett hot mot tidningens trovärdighet, anser fackklubben och chefredaktören Göran Greider. De ekonomiska fördelarna övervägde, anser Sofia Olsson Olsén, redaktionschef och ansvarig utgivare.
– Hade jag varit ansvarig utgivare hade jag sagt nej direkt, säger Göran Greider.
Falu-Kuriren och Borlänge Tidning säljer idag annonser på sina elektroniska löpsedlar. Där varvas annonser med nyhetslöp. Dala-Demokraten har traditionella papperslöp.
– När konkurrenterna erbjuder annonser på löpet måste vi göra samma sak. Och för att främja god journalistik måste vi få in pengar för att kunna göra en bra tidning, säger Sofia Olsson Olsén, som erkänner att de får bra betalt för annonserna utan att vilja avslöja summan.
Fackklubben är kritisk till att det inte förekom någon publicistisk diskussion innan beslutet togs.
– Löpet är vår bedömning av de viktigaste nyheterna. Då tycker vi inte att det är lämpligt med annonser på löpet. Läsarna kan få svårt att bedöma om vi är en journalistisk produkt eller ett annonsblad, säger Per Eklund, klubbordförande på Dala-Demokraten.
Göran Greider anser att annonser på löpet undergräver tidningens trovärdighet.
– Vår nisch är att slå underifrån, vara kritiska mot marknadens dominans. Om vi då låter annonser krypa in i det redaktionella materialet, som det faktiskt är frågan om, sänker vi vår trovärdighet, säger Göran Greider.
Sofia Olsson Olsén håller inte med om att tidningen skulle ha sålt ut sig till marknadskrafterna.
– Jag har ansvar för hela tidningens ekonomi. Jag måste säga ja till förslag som inte menligt påverkar vår trovärdighet, säger Sofia Olsson Olsén.
byline:PÄR JANSSON
pj@sjf.se