Gå direkt till textinnehållet

Chefredaktörer lär företag skriva pressmeddelanden

Chefredaktörerna för Norrköpings Tidningar och Corren ska lära det lokala näringslivet att skriva bättre pressmeddelanden. Tveksamt, tycker medarbetare på tidningarna.-Jag ser inga som helst problem. Det är bra för både oss och företagen, menar NTs publisher Anders Nilsson. Uppdaterad.  

"Vi avslöjar hemligheten bakom ett bra pressmeddelande", står det på reklamaffischen för evenemanget som hålls på företagsmässan Östgötaforum nästa vecka. Avsändare är affarsliv.com, NT och Correns gemensamma näringslivssajt. Seminariet med Charlotta Friborg, Corren, och Anders Nilsson, NT, ska lära företagen hur de skriver pressmeddelanden som ökar mediernas intresse för deras nyheter.

Evenemanget har väckt frågor och reaktioner bland medarbetare på båda tidningarna och på NT har det lett till ett möte mellan journalistklubben och Anders Nilsson.

– Klubbens hållning är att vi ifrågasätter lämpligheten i det hela. Vi har lyssnat på medlemmarna, det finns en oro över att ansvarig utgivare ägnar sig åt en sådan här verksamhet. Därför har vi fört samtal med Anders Nilsson om det här, säger klubbordförande Calle Slättengren.

– Min personliga åsikt är att sådant där ska PR-byråer sköta. Det är väl bra att vi får bättre pressmeddelanden, men det är inte riktigt tidningens uppgift, säger Calle Slättengren.

Annica Hesser sitter i styrelsen för NTs journalistklubb. Hon tycker att det känns etiskt tveksamt att chefredaktören ska lära företag hur de ska få journalister att nappa.

– Det känns jättekonstigt. När ska vi på tidningen få motsvarande seminarium, där vi lär oss att läsa mellan raderna på pressmeddelandena? Varför inte en sådan satsning i stället?

– När man har en fot i varje värld som man har som publisher blir det en smet till slut, menar hon.

Klubben har fått löfte av Anders Nilsson att medarbetarna ska få ställa frågor om saken vid ett möte – men det äger rum först efter att seminariet hållits.

Anders Nilsson ser inga konstigheter med seminariet:

– Jag ser inga som helst problem med det. Både jag och Charlotta har stark journalistisk integritet och vet precis var gränsen går. Det här handlar om att skapa förståelse för hur ett pressutskick kan struktureras. Jag tycker inte att det är en så stor grej.

– Vår näringslivsajt Affärsliv bygger på interaktivitet med näringslivet, man kan bland annat ladda upp sin egen pressrelease. Det har funnits ett önskemål från början att någon skulle kunna ge tips och råd hur man skriver en sådan. Vi tyckte att det här var ett bra tillfälle, på en mässa dit alla kan komma, säger Anders Nilsson.

Också på Corren har medarbetare blivit upprörda och Charlotta Friborg har fått svara på frågor om sin medverkan på seminariet. Men hon ser inga problem i att som ansvarig utgivare ge tips till näringslivet.

– Vi ska ge exempel på hur små och medelstora företag kan nå fram med sina nyheter. Det är bra om de kan göra det på ett vettigt sätt. Det handlar om några handfasta tips om hur pressmeddelanden kan utformas. Det är väldigt odramatiskt, säger Charlotta Friborg.

 

Fler avsnitt
Fler videos