Gå direkt till textinnehållet

Chefredaktörer: JK bör beivra publicitetsbrott på nätet

Justitiekanslern, JK, borde fokusera på att värna yttrandefriheten genom att hitta sätt att beivra publicitetsbrott som begås utanför grundlagsområdet. Det skriver två chefredaktörer på DN Debatt.

Chefredaktörerna Anders Ahlberg, Kyrkans Tidning, och Anette Novak, Norra Västerbotten hävdar i inlägget på DN Debatt att JK i sina bedömningar buntar ihop medier med ansvariga utgivare med nätmedier utan ansvariga utgivare.

Skribenterna utgår från att JK i skadeståndsmål väger samman såväl publicitet i traditionella medier med ansvariga utgivare och "allsköns material som läggs ut på sajter utanför grundlagsområdet…". De finner det stötande att en av landets högsta juridiska ombudsmän i sin tjänsteutövning betecknar traditionell massmedial uppmärksamhet som något negativt.

 

Annons

Senaste numret

Fler avsnitt
Annons