Gå direkt till textinnehållet

Charlotta Flinkenberg är Årets mediechef

Det var deltagarrekord på Tidskriftsdagen i år, fler än 900 var på plats under dagen och kvällen. Priset för årets mediechef gick till Charlotta Flinkenberg, chefredaktör för Chic. - Det är lätt att bli årets mediechef när man jobbar med sådana människor som jag jobbar med, säger hon.

Tidskriftsdagen 2011 inleddes av Kerstin Neld och Hans Larsson, VD respektive ordförande på Sveriges Tidskrifter. Kerstin Neld berättade att det hittills i år har startats 102 nya titlar.

– Tidskriften är en seg överlevare.

Charlotta Flinkenberg på tidningen Chic blev årets mediechef, bland annat för sin filosofi "management by humor".

Det pratades mycket om affärsmodeller och pengar under eftermiddagen.

Ulrika Saxon, VD på Bonnier tidskrifter, var inte på plats, men sade på ett förinspelat band att det råder överetablering i de flesta tidskriftssegmenten i Sverige.

– Jag tror att vi kommer se en utrensning, sade Saxon – vars nyligen nedlagda konceptmagasin Yourlife nominerats till flera av årets tidskriftpriser.

Egmonts VD Per Kjellander var mer optimistisk. Han sade att Egmont väntas göra en rekordvinst i år. Papperstidskriften är fortsatt huvudaffären enligt honom. Ulrika Saxon menade däremot att magasinet i vissa fall inte är huvudaffären längre. Och varumärket med kringtjänster och -produkter kommer att fortsätta att bli allt viktigare på tidskriftsmarknaden, tror hon. En analys som Egmonts Per Kjellander höll med om.

 

 

Fler avsnitt
Fler videos