Gå direkt till textinnehållet

Bonnier vill lägga ned Medievärlden

Enligt ett förslag från ägaren ska Medievärlden upphöra som självständig sajt och Dagens Media ta över all mediebevakning inom Bonnier Business Media (BBM). Fyra tjänster försvinner i omgörningen.

Det är fortfarande oklart vad som sker med varumärket Medievärlden och premiumtjänsten. Men totalt fyra tjänster försvinner från kommunikation på BBM, skriver Medievärlden själva på sin sajt.

Förändringarna har presenterats för personalen på ett internt möte och förhandlingarna med facket har precis inletts med ett första möte i går, tisdag.

– Det är klart det finns en oro och mycket frågor bland medlemmarna som vi hoppas kunna svara på inom kort, när vi hunnit längre i förhandlingarna med arbetsgivaren. Vi hoppas att arbetsgivaren delar vår syn på vägen framåt, vilket är en en nischad branschjournalistik. Sedan får vi se efter förhandlingarna vart det landar, säger Jens Krey, ordförande för journalistklubben på BBM, till Journalisten.

Annons Annons

Finns det någon tidsplan för när det ska finnas en ny organisation?
– Ingen tidsplan, så vitt vi vet, säger Jens Krey.

Journalisten söker Dagens Medias och Resumés chefredaktör Fredrik Svedjetun. Till Medievärlden berättar han att ledningen sedan köpet av Medievärlden och Dagens Media försökt få till en modell som fungerat, men inte lyckats.

– Vi har försökt behålla alla tre varumärken och renodla dem. Resumé har i dag en tydlig profil medan Dagens Media och Medievärlden har varit svåra att separera. Jag tror att det har varit oklart för läsarna vad som skiljt sajterna åt och det har ibland internt varit oklart vad som varit vad. Det har hänt flera gånger att sajterna har rewritat varandra, säger han.

Fredrik Svedjetun är också tydlig med att det här inte ska påverka bevakningen, bland annat eftersom det blir lika många reportertjänster som tidigare.

Fackklubben vill vänta och se var det landar innan de uttalar sig tvärsäkert om hur kvalitén på journalistiken kan påverkas.

– Vi vet inte vart det landar än så jag har svårt att uttala mig om det. Men rent generellt så borde ju färre tjänster betyda sämre kvalité. Men som sagt, vi får se vart det landar, säger Jens Krey.

Medievärlden startades 1920 som Pressens tidning. 2006 bytte tidningen namn till Medievärlden och så sent som 2018 köpte Bonnier Medievärlden och Dagens Media från Alma Talents.

Fler avsnitt
Fler videos