Gå direkt till textinnehållet

”Bluff-oro” vanlig i mediebranschen

Varannan anställd i mediebranschen känner en oro för att bli avslöjad som en bluff på jobbet.

Var tredje anställd har någon gång upplevt en oro för att bli genomskådad som en bluff på jobbet, det vill säga som mindre kompetent eller kunnig än vad hon/han utgett sig för att vara.

Inom mediebranschen har nära hälften av de anställda upplevt en sådan "bluff-oro". Det visar en undersökning från Manpower Work Life.

Mest oroliga för att bli genomskådade är reklamare (53 procent hade upplevt sådan oro), följd av forskare (52 procent) och anställda i mediebranschen (47 procent). Minst oroliga är anställda inom industri, lager och transport (17 procent).

Generellt är det kreativa och kunskapsintensiva yrkesgrupper som oftast drabbas av bluffkänslor. Inom de mer praktiska yrkesgrupperna är det ovanligt att känna oro över att avslöjas som en bluff.

Undersökningen visar också att ju högre utbildning desto vanligare är det med bluffkänslor på jobbet. Bland anställda med grundskoleutbildning har enbart 13 procent drabbats av oro över att avslöjas som bluff på jobbet. Däremot har hela 44 procent av dem som har högskoleutbildning drabbats.

Totalt deltog 6 885 anställda i Sverige i undersökningen som genomfördes i april 2011.

Fler avsnitt
Fler videos