Gå direkt till textinnehållet

Benkö: Bra med debatt i pressat läge

Sveriges Radios VD Cilla Benkö öppnar för fler samarbeten med kommersiella medier när det gäller digitala och sociala kanaler.

SRs VD Cilla Benkö tyckte att dagens hearing i kulturutskottet gav en ”väldigt bra diskussion”.

– Ett antal stora och relevanta frågor för public service diskuterades på ett öppet och inte fördomsfullt sätt, säger hon.

Vilka är de viktigaste frågorna?
– För oss handlar det mycket om oberoendet, bredden i uppdraget, möjligheten att finnas där publiken finns. Och en långsiktig, stabil finansiering.

Public services roll gentemot kommersiella medier var ett återkommande ämne under hearingen.
– Jag säger som jag alltid säger: det är viktigt att vi har ett starkt public service men också starka kommersiella medier, och det ena utesluter inte varandra utan tvärtom. Den diskussionen var bra här inne i dag.

Tonläget i public service-debatten har skruvats upp, inte minst genom gårdagens debattartikel från sju kommersiella mediechefer. Vill public service göra ”allt till alla på alla plattformar”, som de skriver?
– Sveriges Radio gör inte det. Vi tar ett tydligt ansvar för att utveckla ljudet, vi är i första hand ett radiobolag. Vi ser hur vi kan nå publiken bäst, vilken plattform är mest effektiv – men hela tiden med ljudet i fokus.

Kan du känna oro för att pressade kommersiella mediers uppskruvade kritik mot public service ska leda till ett försvagat public service – att de får gehör för sin oro?
– Man får ha förståelse för att det är ett pressat läge, då är det bra att man debatterar och diskuterar. Därför har jag årligen träffat företrädare för utgivarna och diskuterat de här frågorna. Det senaste är att vi tillsammans med utgivare på Mittmedia bestämt oss för att ha en gemensam arbetsgrupp där vi tittar på hur vi creddar varandras nyheter och hur vi kan citera nyheter de har bakom betalvägg utan att hindra trafiken till deras sidor.

– Så jag tror att det finns mycket vi kan göra tillsammans, både för att inte försvaga public service och för att de kommersiella medierna ska kunna ta sig in i en digital värld på ett framgångsrikt sätt.

Samtidigt vill ni ta ännu fler steg i sociala medier?
– Nej, men det är viktigt att vi finns där publiken finns. 80 procent av 16-25-åringarna är dagligen på de stora sociala medierna, det är där de hämtar sin information, då är det viktigt att de får ett oberoende och opartiskt innehåll från Sveriges Radio.

– När min 20-åriga dotter ska rösta för första gången är det jätteviktigt att hon också får ta del av en Tomas Rambergs politiska analys, förpackad på ett sätt som hon tar till sig – nämligen på Facebook. Hon kommer inte att lyssna på honom i P1-morgon. Om vi inte inser att så ser det ut så går vi mot ett extremt tudelat Sverige. Det vore dåligt för den svenska demokratin, tror jag.

Jan Scherman manade kulturpolitikerna att ta fram tydliga fokusområden för vad public service ska ägna sig åt i framtiden. En tydligare definition. Hur ser du på det?
– Jag tycker att vi har väldigt tydliga fokusområden, om man läser sändningstillståndet står det tydligt angivet vad vi ska ägna oss åt.

Så det behövs inte?
– Nej, och jag tycker att det är viktigt, det sa ju Jan Scherman också, att politikerna inte ska komma med för detaljerade beskrivningar av vad vi ska göra. Utan att det snarare ska vara ett brett uppdrag som vi ska förvalta med omsorg. Om man tittar på Sveriges Radios verksamhet tycker jag att vi gör det.

Fler avsnitt
Fler videos