”Behövs debatt om medieägarnas ansvar”
Svenska Dagbladets kulturchef Martin Jönsson kritiserar idag medieägarnas kortsiktiga ekonomiskt tänkande och föreställning om att digitalt material kräver mindre resurser. Han efterlyser en debatt om ägarnas ansvar.
Martin Jönsson skriver att särskilt i det pressade ekonomiska läge som pressen befinner sig i måste "de som säger sig vilja ta ett långsiktig publicistiskt ansvar och värna kvalitetsjournalistiken visa förmåga att tänka långsiktigt – och inte bara ta extremt kortsiktiga kvartalsrapportsekonomiska hänsyn".
Han kritiserar också illusionen att digital journalistik automatiskt kräver mindre resurser: "Det kan den göra, om man arbetar mer med aggregering av andras nyheter och med omkok av sina egna. Men då ökar också risken att det blir en allt tunnare soppa."
Martin Jönsson klev nyligen av posten som redaktionschef för SvD, strax före Schibstedt presenterade det senaste i raden av sparpaket, som slår hårt mot redaktionen.
Ska man därmed tolka budskapet i krönikan som anledningen till att han lämnade posten?
I ett mejlsvar till Journalisten skriver Martin Jönsson: "Man får tolka krönikan hur man vill. Själv tycker jag att budskapet är ganska tydligt: att det behövs en debatt om medieägarnas publicistiska ansvar. Den debatten pågår i Norge, men i Sverige är det väldigt tyst."