Gå direkt till textinnehållet

BBC smugglade in TV-team i Nordkorea

Det var BBCs högsta ledning som fattade beslutet att smuggla in journalister i Nordkorea. Journalisterna var inbäddade med en grupp studenter från London School of Economics (LSE). LSE riktar hård kritik mot BBC.

Den kontroversiella BBC-dokumentär om Nordkorea som sänds i kväll filmades av journalister som smugglats in i landet tillsammans med studenter från London School of Economics (LSE). Reporterteamet låtsades vara utsända från LSE.

Universitetet hävdar att viktig information undanhölls av BBC och anser att studenterna genom tilltaget utsattes för fara under de åtta dagarnas vistelse i Norkorea.

BBCs nyhetschef Tony Hall säger till The Guardian att beslutet att bädda in journalister bland studenterna fattades av ledningen.

Tre av studenterna har framfört klagomål mot BBCs agerande. Deras ansikten har pixlats i dokumentären.

Fler videos
Fler avsnitt