Gå direkt till textinnehållet

Årets kundtidningar utsedda

På torsdagskvällen delades Guldbladspriset ut av Sveriges uppdragspublicister. Coop Mersmak och Ericsson Business Review blev årets kundtidningar. Fastighetstidningen och Magasinet Fotboll tog hem två priser vardera.

Bästa kundtidning Konsument: Coop Mersmak med motiveringen: "Det här är en tidning som inte bara dimper ner i brevlådan hos vem som helst av företagets kunder. Man måste prestera för att få den. Och det ligger i linje med företagets målsättning för tidningen – att stärka kundlojaliteten.  Av de utvalda är det en stor andel som läser den och dessutom låter den påverka inköpsbesluten. Tidningens styrka är tipsen om vad kunden kan göra med varorna när man kommit hem. Det här är en vällagad tidning med smak för det goda, anrättad med värme och baserad på fräscha ingredienser."

Bästa kundtidning B2B: Ericsson Business Review med motiveringen: "Att göra en tidning för ett globalt företag är svårt i sig då läsarna självklart har så olika förutsättningar. Att dessutom begränsa målgruppen till de högsta ledningarna i mycket stora företag gör utmaningen än tuffare. Vinnaren lyckas med denna uppgift och skapar stor nytta för kunden genom att producera en mycket genomtänkt och välgjord tidning som är lika smal och spetsig som en mobilmast."

Bästa journalistik: Vitalt vetande om hälsa (Vitalt vetande Stockholm) med motiveringen: "Med ett flyhänt språk, kritiskt granskande och upplysande artiklar känns tidskriften pålitlig och skapar förtroende. I en tajt nisch lyckas de hitta sin egen ton. Här får vi vitala kunskaper om kosttillskott, nya motionsformer och hur ett glatt liv ger ett hälsorikt liv. Tidningen är en klockren journalistiskt produkt, som är precis det som den utger sig för att vara – en tidning som är lojal med sina läsare."

Bästa medlemstidning: Fastighetstidningen (Fastighetsägarna Sverige) med motiveringen: "Tidningen slåss för medlemmarnas intressen med en ambitiös kampanjjournalistik, inspirerar med genomarbetade featureartiklar, och lyckas med stor idérikedom hitta egna vinklar på större nyhetshändelser. Resultatet blir tungt, nyttigt men aldrig tråkigt."

Bästa personal/Interntidning: Catchup (Svenska McDonald´s) med motiveringen: "En tidning skräddarsydd för en ung målgrupp av medarbetare, som berättar om livet både på och utanför jobbet. Tidningens innehåll, design och tilltal lyckas höja yrkesstoltheten, bygga varumärket internt och främjar gemenskap och lojalitet."

Bästa formgivning: Varvet (Göteborgs Varvet) med motiveringen: "För en form som är både lekfullt kreativ och konservativt hantverksmässig: här stöps de vilda idéerna om till en funktionell form som ger effekt åt kunden. Foto, grafik och typografi samspelar med både design och text. Vinnaren har lyckats undvika kreativ mjölksyra och andra snedtramp – utan har verkligen flåset uppe."

Bästa omgörning: Kupé (SJ AB) med motiveringen: "Med en unik och väl fungerande design, vackra bilder och ett fokuserat innehåll har vinnaren lyckats uppgradera sig till första klass."

Bästa webbkommunikation: Piratförlaget.se med motiveringen: "Genom att kombinera bra webbfunktioner och sociala medier med ett levande och läsvärt innehåll har vinnaren visat hur webben ska användas redaktionellt."

Bästa webb-TV: Kolla in Kentas custom-hytt (Volvo Lastvagnar) med motiveringen: "I webb-TV-bruset fastnar det som sticker ut. Speciellt när det görs med glädje och humor. Hjälper det dessutom uppdragsgivaren blir det en vinnare."

Bästa bok: A one tonne future (Vattenfall) med motiveringen: "En annorlunda jubileumsbok, med fokus mot framtiden, inte det förflutna. Ett omfångsrikt och lärorikt material, som i guidebokens form på 200 sidor hjälper läsaren att orientera sig mot framtiden."

Bästa nyhetsbrev: Bättre Affärer (Swedbank) med motiveringen: "Ett e-postdistribuerat nyhetsbrev för småföretagskunder. Lättillgänglig i sin formgivning och relevant för sin målgrupp. Innehållet ger "news for use". Ökningen av antalet prenumeranter och en öppningsfrekvens långt över vad som är vanligt inom B2B visar att högt ställda krav motsvarar förväntningar hos såväl uppdragsgivare som kund."

Bästa årsredovisning: Diös Årsredovisning med motiveringen: "Med en modern, modig och snygg design bryter årsredovisningen mot allt det som bidrar till att andra årsredovisningar inte blir lästa. Hela årsredovisningen dryper av det som företaget står för – dynamik, innovation, öppenhet och seriositet – och lyckas därmed vara så mycket mer än bara en årsredovisning."

Bästa nykomling: Fashionation (Åhléns) med motiveringen: "Med hög trendfaktor och läcker formgivning visar tidningen upp en ny sida hos ett känt varumärke. Ett modernt modemagasin som förtydligar profilen och särskiljer cityvaruhusen från de vanliga Åhlénsvaruhusen."

 

Bästa omslag: Soma (Karolinska Universitetssjukhuset). Bästa Omslag utses av Guldbladsdagpubliken.

SILVERBLAD delades ut till följande:

Bästa Kundtidning Konsument:Volvo Life (Volvo Personbilar Sverige).
Bästa kundtidning B2B: DR-magasin (Posten Meddelande AB).
Bästa journalistik: Fastighetstidningen (Fastighetsägarna Sverige).
Bästa medlem/organisationstidning: Magasinet Fotboll (Svenska Fotbollförbundet).
Bästa personal/Interntidning: Karolina (Karolinska Universitetssjukhuset).
Bästa formgivning: Scanorama  (SAS).
Bästa omgörning: Sambandet (Polismyndigheten i Stockholms län).
Bästa webb-TV: Vaccin till folket (Posten Norden).
Bästa bok: Prostata (Sanofi –Aventis).
Bästa årsredovisning: Hälsa 3.0 (If AB)
Bästa Omslag: Magasinet Fotboll (Svenska Fotbollförbundet).

Årets resestipendium delades ut till två personer, Lars Eriksson, OTW Publishing som planerar att åka till London och Capri Norrman, Nordiska Tidningsbolaget som vill åka till Amsterdam. Båda vill besöka framgångsrika uppdragspublicister i respektive land och se hur de arbetar med redaktionell kommunikation.

 

 

 

Senaste numret

Fler avsnitt