Gå direkt till textinnehållet

Antalet kunskapsprogram i SVT och UR har ökat

Utbudet av kunskapsprogram i public service har ökat med 30 procent sedan 2007. Det visar en undersökning som JMG vid Göteborgs universitet gjort på uppdrag av Myndigheten för radio och TV.  

Enligt rapporten Svenskt medieutbud 2012 har det informationsinriktade programutbudet i public service-TV (nyheter, samhälle, kultur, fakta, vetenskap) ökat med nästan 30 procent sedan 2007.

Under samma period har de kommersiella TV-kanalerna minskat sitt utbud med ungefär lika många procent.

”Det är svårt att hävda att TV-publikens intresse för kunskap och folkbildning har ökat på ett mer påtagligt sätt, men heller inte motsatsen. Marknadsandelar” är inte allt,” säger professor Kent Asp i sin kommentar till rapporten.

Svenskt medieutbud 2012 är den årliga undersökningen av de största TV-kanalernas programutbud som görs av JMG vid Göteborgs universitet på uppdrag av Myndigheten för radio och TV. I rapporten kartläggs hur innehållet i de största TV-kanalerna förändras över tid bland annat vad gäller deras inriktning mot information och underhållning.

Nytt för årsrapporten 2012 är att även Sveriges Radios programutbud i P1, P2, P3 och P4 undersöks, liksom TV-kanalernas playtjänster SVT Play, TV3 Play, TV4 Play och Kanal 5 Play.

 

Fler avsnitt
Fler videos