Gå direkt till textinnehållet

Annonsör uppger att de se får Fokus-omslag i förväg – chefredaktören nekar

UPPDATERAD. Inför en stor publik under Årets Svensk-eventet på torsdagen berättade Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman att de får se Fokus omslag i förväg, för att kunna anpassa sina annonser. Men Fokus chefredaktör menar att företaget fått det hela om bakfoten.

Det var under eventet Årets Svensk på torsdagen som Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman berättade inför publiken att de får tillgång till Fokus omslag redan på måndagar, för att kunna förbereda sina annonser på sidan 2-3. Magasinet når ut till läsarna först på fredagar. Det här skulle kunna ses som att Fokus redaktionella integritet mot en av sina huvudsponsorer har vissa brister.

När vi ringer upp Fokus chefredaktör Claes De Fair känner han till att Backteman sagt det här, men menar att Postnord fått det hela om bakfoten.

– Det stämmer inte riktigt det han sa. Däremot har vi en temadeal där de exempelvis får veta om vi skriver om Tyskland i nästa nummer, så att de kan anpassa annonsen efter det på något sätt. Men de får inte se någon etta, veta vad artiklarna handlar om, veta något om vinkeln eller om det är ett stort eller litet jobb. Och de får inte se någonting, säger De Fair.

Annons Annons

Det är ändå lite ovanligt att man släpper in en annonsör på det här sättet?

– Jag tycker inte att vi släpper in dem, och där ligger den stora skillnaden. Du kan se hos många andra att utgivningsplanen är öppen mot till exempel mediebyråer på det sättet att annonsörer exempelvis kan få veta om det kommer en bilspecial, ett Almedalsnummer eller annan specialbilaga. Så det i sig är inget anmärkningsvärt.

Så här dagen efter eventet har Postnords kommunikationsdirektör ändrat sig. Han skriver i ett mejl till Journalisten att de har fått reda på omslagets tema, men aldrig fått se det innan tidningen publicerat. Hans minnesbild är också att han korrigerade saken på scen. 

"Vi har fått temat på måndag (vid den tidpunkten tror jag dessutom inte att Fokus vet exakt vad som skall vara på omslaget?), sedan har vi gjort en annons baserat på temat", skriver Backteman.

Fler avsnitt