”Alla är beroende av samma system”
När NTM-koncernens två serverhallar i Östergötland kraschade i går drabbades inte bara en, utan en lång rad tidningar. - Det är en svaghet att alla är beroende av ett och samma system, säger Calle Slättengren, journalistklubbens ordförande på Norrköpings Tidningar
Vad hände igår?
– De redaktionella systemen fungerade inte, programvarorna som vi använder för att göra tidning. På NT använder vi Doris, på de andra Neo. Båda kraschade när två serverhallar i Linköping och Norrköping som speglar varandra kraschade.
Vad innebar det rent konkret för journalisterna?
– Vi kunde inte komma in i något material som låg inlagt i systemen. Det enda vi kunde använda oss av var helt nytt material. Jag fick skriva texter i Word och mejla in. Vi kom igång först halv åtta med redigeringen. Det var exceptionellt frustrerande. Min personliga reflektion är att systemet är oerhört känsligt, man fick ta in support från USA. Alla tycker att det här är oroväckande. Det får absolut inte hända.
– De som gjorde hästjobbet var datasupporten och redigerarna, det var väldigt stressigt och folk fick jobba över. Det här var det första riktiga katastrofläget på flera år.
Är det här värsta-scenariet med stordrift?
– Ja, eftersom det inte var ett isolerat problem utan drabbade väldigt många. Det är en svaghet att alla är beroende av ett och samma system.
– Det enda som är bra med det inträffade är att säkerheten blir bättre framöver, dataledningen jobbar hårt med det nu.
Har klubben haft några synpunkter på IT-systemet?
– Vi har alltid synpunkter. Vi förhandlade införandet av neo, som vi snart går över till, men anser att vi fick förhandla alldeles för sent – först när det mesta var klappat och klart och infört på andra tidningar i koncernen.
– Vi kommer givetvis som klubb att följa frågan med intresse. Det är essentiellt att vi har säkra system.
Magnus Ornefalk är IT-chef på NTM. Han konstaterar att alla system nu är fullt fungerande igen:
– Det pågår en utredning med olika experter inkopplade för att utröna grunden till problemet. Vi avvaktar utredningens svar och kommer därefter vidta lämpliga åtgärder för att det inte ska inträffa igen.
– Till dess utredningen är klar har vi förhöjd beredskap på IT-avdelningen samtidigt som vi gör vissa förändringar i IT-miljön så att den här typen av problem inte ska få så stor genomslagskraft.