Aftonbladets prisdumpning ”inget priskrig”
Aftonbladet lanserade i veckan sin app för Ipad. Och tidningen dumpar priset – rejält. Aftonbladet i papper kostar 13 kronor. Aftonbladet i läsplatta kostar 80 öre. Men Aftonbladets chefredaktör förnekar att det handlar om ett priskrig.
Aftonbladet höjde för några veckor sedan priset på papperstidningen, från tolv till tretton kronor. Aftonbladets VD och chefredaktör Jan Helin förklarade då höjningen med att det är viktigt att inte bara jaga volym, utan också att våga ta in intäkter. ”Vi höjer priset på tidningen för att vi tycker att den är så bra”, sade Jan Helin till Resumé i början av juli.
I veckan lanserades Aftonbladets app för Ipad, som i praktiken är en e-tidningsversion av papperstidningen. Och nu handlar allt i stället om att jaga volym.
Genom att ta en helårsprenumeration på Plustjänsten kan man komma ned i en kostnad på 80 öre per dag för Aftonbladet. Hela tidningen inklusive Sportbladet och Nöjesbladet varje dag i ett år kostar 299 kronor.
Motsvarande abonnemangspris för Expressen i Ipad är nästan det fyrdubbla: 1 188 kronor per år. Morgontidningarnas Ipadprenumerationer kostar ännu mer: 2 388 kronor för en helårsprenumeration på DN och 2 220 kronor för SvD i ett år. För papperstidningsprenumeranterna på DN och SvD rabatteras priserna.
Jan Helin, har du dragit igång ett priskrig?
– Nej, det är inte ett priskrig. Vi vill få en viss mängd digitala prenumeranter. När vi har nått dit kommer vi att göra förändringar.
Vad för förändringar?
– Det är en strategifråga och inget jag kan gå ut med. Det jag kan säga är att den nuvarande appen kommer att utvecklas. I dag är det i princip en Ipadversion av papperstidningen, och det är inte framtiden för läsplattor. Vi kommer att utveckla en annan version anpassad för just läsplatta.
300 kronor för en helårsprenumeration på Aftonbladet – går det ihop ekonomiskt?
– Det är förstås alldeles för billigt i längden. Just nu vill vi öka antalet digitala prenumeranter. Just nu har vi 152 000 prenumeranter. Vi siktar på att inom ett år komma upp i 200 000.
Antalet digitala prenumeranter på Aftonbladet var enligt den senaste tillgängliga offentliga statistiken från PWCs upplagemätning (i april) 150 400, varav 132 800 fullt betalande och 3 000 friex.