Aftonbladet startar onlineakademi
Aftonbladet lägger miljoner på en ny online-akademi. Samtliga medarbetare ska få kompetensutveckling. Fackklubbens ordförande Jenny Ågren välkomnar satsningen.
– Det här är väldigt positivt och roligt. Vi behöver få med alla på det digitala tåget. Jag hoppas att det här blir det lyft som vi alla behöver efter nedbemanningarna, säger Jenny Ågren.
Det rör sig enligt företaget självt om den största satsningen i kunskapsutveckling i Aftonbladets historia. I samarbete med yrkeshögskolan Hyper Island ska den nystartade "Aftonbladet Online Academy" bygga ett kunskaps- och innovationscentrum kring framtidens onlinejournalistik, sociala medier och digital affärsutveckling.
En strategisk satsning för att fortsätta leda utvecklingen på dagstidningsmarknaden, enligt tidningens publisher Jan Helin.
Flera miljoner kronor ska satsas på utbildningsinsatser. Kompetensutveckling är något som har efterlysts av fackklubben under de nedbemanningar Aftonbladet gått igenom.
– Vi har betonat att det måste satsas på folk, inte bara på chefer, säger Jenny Ågren.
I ett pressutskick säger Jan Helin att Aftonbladets mål är att bli ett onlinebolag som också har en printutgåva:
"Alla mediebolag står inför enorma utmaningar i den pågående strukturomvandlingen. Vi tror att det bästa sättet att ta sig an utmaningarna är att tillsammans med våra medarbetare, våra läsare och partners utveckla Aftonbladet till en ständigt lärande organisation."