Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladet lägger ut produktionen av Klick!

Produktionen av Klick! läggs ut på Aller Medias dotterbolag Aller Brand Studios, som sedan tidigare gör Aftonbladets helgmagasin Söndag.

Enligt Aftonbladets magasinschef Erika Scott ingår man samarbetet med Aller Brand Studios för att säkra den framtida utgivningen av Klick!.

Aftonbladets långsiktiga strategi är att minska produktionen av antalet tryckta magasin som görs av Aftonbladets redaktion, och därmed flytta ytterligare resurser till digitala kanaler.

Är slutmålet att lägga ut all magasinsproduktion?
– Vi gör fortfarande många magasin i huset, som Resa, Härligt hemma och en hel del oneshots, men vi är i en digital omställning och därför gör vi förflyttningar av personalen från print till online när möjligheter ges, svarar Erika Scott.

Är det här ett sätt att förbereda Aftonbladet för att bli en helt digital organisation, dvs även sluta trycka papperstidningen?
– Nej, men visst är det så att vi är i en omställning där vi blir ett helt digitalt bolag, det betyder inte att vi slutar ge ut pappersprodukter som har en publik och är lönsamma, som huvudtidningen och våra magasin.

Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslaget till tidningen Journalisten, Nummer 3 2025