af Kleen och Lokko i strid om journalistsponsring
Kulturskribenten Björn af Kleen avslöjade i Sydsvenskan att musikskribenten Andres Lokko låter sig sponsras av klädföretaget Levi´s, samtidigt som han kritiserat andra journalister som gjort modereklam. Lokko svarar i Sydsvenskan.
Kulturskribenten Björn af Kleen avslöjade i Sydsvenskan att musikskribenten Andres Lokko låter sig sponsras av klädföretaget Levi´s, samtidigt som han kritiserat andra journalister som gjort modereklam. Lokko svarar i Sydsvenskan.
Björn af Kleen, kulturskribent på Sydsvenskan, kritiserar musikjournalisten Andres Lokko i senaste numret av Sydsvenskan. Detta med anledning av Lokkos artikel i Publicistklubbens årsbok som kritiserar Vecko-Revyns chefredaktör Ebba von Sydow för att hon ställt upp på affischer för modekedjan MQ.
Björn av Kleen skriver:
“Lokko /…/ kontrasterar deras journalistiska hållning mot sin egen. Lokko berättar hur han som nöjeskrönikör i Expressen sågade Bert Karlssons politik varpå tidningens annonsavdelning skickade en förlåtande tårta till Karlsson. Detta, skriver Lokko, var “i slutet av en era just innan det ingick i en etablerad modejournalists yrkesbeskrivning att göra reklam för MQ “.
af Kleen fortsätter med att framhålla att Lokko själv är sponsrad av Levi´s, ett av världens större klädföretag, att han medverkat som skribent i ett av företagets kataloger, och enligt Kleen bekräftar Levi´s marknadsförare att Lokko är en person företaget produktplacerar på, och att han även ställer upp som DJ för företaget.
Lokko svarar själv i Sydsvenskan, där han hävdar att han själv inte ser någon skillnad mellan att få recensionsskivor från skivbolag, böcker från förlag eller kläder från klädföretag.
“Huruvida jag har betalat själv för en skiva eller en roman jag hyllar eller sågar är irrelevant”, menar han och fortsätter med att framhålla att den som själv vet exakt varför han eller hon gör något har inga problem med att skilja på dessa roller och uppdrag.
“Det tror jag inte att Ebba von Sydow eller Per Nilsson heller har. Den frågan jag försöker ställa i Publicistklubbens Årsbok är hur långt tidningsförlagen i dag är beredda att gå för att till vilket pris som helst marknadsföra och profilera sina skribenter.”
pf@journalisten.se