Gå direkt till textinnehållet

Hög tid att kräva ansvar av Silicon Valley

När Piratpartiet slog igenom för snart tio år sedan fylldes många unga medborgare med kärlek och framtidstro. Upphovsrätten skulle krossas och medborgarnas integritet var helig. En hierarkisk värld skulle med den nya teknikens hjälp jämnas med marken.

Personligen var jag övertygad om att Piratpartiets idéer var en modefluga. Men makten flyttade med ljusets hastighet från politik och finans till tech. Jan Stenbecks ord om att teknik slår politik blev bevingade. På så sätt hade piratpartisterna rätt.

Men om världen blivit så mycket friare genom den digitala revolutionen tål att diskuteras. I det digitala racet kunde alla göra sig hörda. Men till vilket pris?

De traditionella medieägarna försökte hänga på den nya tidsandan, till exempel genom att ge bort det redaktionella innehållet. Man glömde dock en liten men ack så viktig sak: att ta betalt.

Medan jättar som Youtube och Facebook roffade åt sig allt större bitar av den globala annonskakan utan att ta något ansvar, kämpade, vad som nedlåtande kallades gammelmedierna, med att försöka behålla publicistisk anständighet och samtidigt överleva ekonomiskt.

Det har varit en ojämn kamp.

Att konkurrera på den globala marknaden för lögner har av flera skäl varit omöjligt. ”Inte vårt problem”, tycktes man resonera i Silicon Valley. Intäktsströmmarna forsade in till Kalifornien samtidigt som mer ansvarstagande medier dränerades.

Under några år fick jag en känsla av att man var lite löjlig om man problematiserade utvecklingen. Men det positiva med att Trump blev president är att ingen vettig människa längre tycker att det funkar. I dag vet vi att fake news är ett hot mot, just det, demokrati och frihet.

Våra gator är lika trygga som förr. Men på nätet får man lätt uppfattningen att terrorceller, knarkförsäljning, människohandel och andra kriminella företeelser förekommer i varje buske.

På sina håll anpassar sig de traditionella aktörerna mer eller mindre efter alternativmedierna. Men överlag har man stått över dyngan som plattformsjättarna distribuerar. Funnit sig i rollen som de välartade strykpojkarna.

Men plötsligt händer något. Facebook och and­ra sociala medier tvingas ta ansvar för att dom tillåter spridning av falska nyheter. Annonsörerna flyr Youtube för att dom inte vill förknippas med extremistiskt innehåll. Facebook tvingades rensa bland propagandan under franska valet.

Människor över hela världen har vaknat upp och kräver ansvarstagande från företagen i Silicon Valley. Det är inte en dag för sent. Och personligen börjar jag hysa hopp om att den gällande medielogiken inte är för evigt.

EUs dataskyddsreform, som träder i kraft nästa år, är ett ljus i kabeln. Det är en juridiskt bindande nivå för hur länge företagen kan lagra information om oss. Förvirringen är stor kring Dataskyddsreformen men i den bästa av världar kommer den tvinga techdominanterna att bli mindre arroganta.

Jag hoppas och tror på att Gang of Fives dominans ska brytas. Att vi ska få en mer pluralistisk och ansvarstagande medievärld. Att det kommer en tid där det ska gå att skapa lönsam journalistik kring viktiga ämnen som skolan och forskning (som jag känner för) och alla andra i dag viktiga och åsidosatta områden.

Fast det krävs mer lagstiftning och fler regleringar om vi vill ha en fungerande publicistik. Google och Facebook sväljer i dag 90 procent av tillväxten i annonsörernas digitala annonsinvesteringar (Källa: intervju med Jens Wallin i Resumé 24 april).

Så kan det inte fortsätta om vi vill ha fria och fungerande medier.

Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler
Fler avsnitt