Vi är färre, men inte arbetsuppgifterna – vad gör vi?
fråga förbundet Vi har blivit färre på redaktionen efter ett sparpaket. Nyhetschefen säger att vi ska producera mindre och inte stressa upp oss. Men i själva verket gör vi lika mycket som innan. Inget har plockats bort. Stämningen är usel. Vad ska vi göra? Helst innan någon går in i väggen.
Skyddsombudet på arbetsplatsen har de verktyg som behövs för att få arbetsgivaren att agera. Arbetsmiljölagen ställer krav på arbetsgivaren att löpande och systematiskt undersöka om det finns risker i arbetsmiljön.
Om eventuella risker identifieras, exempelvis hög arbetsbelastning, ska arbetsgivaren ta fram en handlingsplan med åtgärder för att undanröja risken att någon i verksamheten drabbas av ohälsa.
Det här arbetet ska göras i samverkan med skyddsombudet. Om företaget struntar i att agera kan skyddsombudet med lagstöd göra en formell framställan till chefen med krav på åtgärder och i förlängningen kan Arbetsmiljöverket involveras.
Även den lokala journalistklubben kan diskutera med chefen vilka åtgärder som kan behövas för att komma till rätta med arbetsmiljöproblemen.
Journalistklubben kan i sin tur samarbeta med skyddsombudet. Saknas skyddsombud på arbetsplatsen kan de anställda utse en person som får rollen. Kontakta Journalistförbundets rådgivning så kan ni få stöd.