Karina Sannefjordh: : Lyckad baddräktsreklam – misslyckad journalistik

23 maj, 2006

Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Produkter lanseras ofta via pressmeddelanden, annonser, reklam på radio och i TV. Men varför betala dyrt för det när du kan få flera helsidor med textreklam, publicering på nätet och dessutom snygga bilder på produkten – helt gratis?
Lördagen den 13 maj gjorde Aftonbladet en publicering, som kanske inte direkt följer de senaste reglerna angående otillbörligt gynnande.

Produkter lanseras ofta via pressmeddelanden, annonser, reklam på radio och i TV. Men varför betala dyrt för det när du kan få flera helsidor med textreklam, publicering på nätet och dessutom snygga bilder på produkten – helt gratis?

Lördagen den 13 maj gjorde Aftonbladet en publicering, som kanske inte direkt följer de senaste reglerna angående otillbörligt gynnande. För mig är ”Carolas hemliga uppladdning” ett tydligt exempel på vad som sker när medierna är så sugna på att sälja fler tidningar på en påstådd konflikt att de missar, eller rent av struntar i, vilken effekt artikeln verkligen har (sångerskorna Carola och Anna Vissi tävlar inte bara i schlager-EM, de kämpar också om att få bära badkläder av märket Panos Emporio).

I det här fallet gör tidningen mer reklam, och mer framgångsrik sådan, än vad företaget bakom produkten troligen ens skulle lägga ner på en annons i tidningen. Och vad bättre är – det här är redaktionell text, vilket alltid ”smäller” högre i trovärdighet.

bryt

 Jag jobbar själv med information och PR och pratar ofta med journalister om mina kunders nyheter och produkter. Jag möter många journalister som är kritiskt granskande i alla lägen. Det är något jag verkligen uppskattar, det är så det ska vara – det är de regler vi har i det här spelet.

Häromdagen kom e-post från en kund som sett artikeln. ”Det här vill jag att vi åstadkommer med min produkt också, hur gör vi?” var den givna frågan. Ja, hur gör man? Skänk lite prylar till två kändisar, bjud dem på samma fest, ha en fotograf på plats, skriv en bildtext om att de konkurrerar om varumärket – tjoff så har du bild på din produkt på ettan, helt okej så länge du kan övertyga om att artikeln finns där för att kändisarna är ”bittra rivaler”. Förtäckt reklam får du på köpet. Vart tog etiken och publiceringsreglerna vägen?

bryt

Artikeln är en formidabel succé i marknadsföringen av baddräktsföretaget samtidigt som den är ett flagrant exempel på otillbörligt gynnande. Det är så tråkigt att få bevis för att etik och publiceringsregler bara gäller efter eget tycke och smak. Nu hör jag redan läsare säga ”Ha, det där skriver hon bara för att hon inte kom på idén själv”, men mitt syfte är djupare än så. Vad sker med trovärdigheten i medierna – och i informationen till konsumenterna – när nyheterna bygger på okritiskt granskande till förmån för försäljningsrekord?

Jag vill inte ha det så.

 

Kommentarer

Det finns 4 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Willeam Vendel mån, 2011-12-19 22:18

Redaktionell gratisreklam

Karina Sannefjordh tar upp ett viktigt ämne inom journalistiken ”“ gratisreklamen. Med jämna mellanrum förekommer det flagranta övertramp i olika medier. För några veckor sedan lät till exempel SVT: s Lotta Bouvin-Sundberg helt okritiskt Efva Attling visa upp sina nya dricksglas i flera minuter i Gomorron Sverige.

Attling fick hålla upp glasen mot kameran, det bjöds på utdragna närbilder, och hon fick till och med berätta om pris och lansering. När Attling såg helnöjd ut och verkade tro att det var över fortsatte en leende reporter att prata om glasen ytterligare ett par minuter.

Säkerligen värt flera hundratusen i motsvarande reklamkostnader. Man undrar om SVT-ledningen överhuvudtaget har några spärrar mot den här typen av helt öppen redaktionell reklam. Visst bör det vara en språklig motsägelse: ”redaktionell reklam”, men tyvärr förlorar grammatiken mot verkligheten.

/ Willeam Vendel

Inlagt av Magnus Berg mån, 2011-12-19 22:18

Samma gäller åsiktsreklam

Samma gäller åsiktsreklam och i särklass bäst på det enlig min uppfattning är de så kallade public service-nyhetsprogrammen Ekot och Studio Ett. Där får makthavare inom politik och näringsliv komma till tals utan att bli ifrågasatta av journalisterna. Att makthavare ges möjlighet att ensidigt få framföra sin version är allvarligare än produktreklamen tycker jag. Men enligt Ekots policy ska Ekots rapportering vara konsekvensneutral och med det antar jag menas att rapporteringen inte ska leda till några negativa konsekvenser för Eko-ledningens framtida karriärer.

/ Magnus Berg

Inlagt av Fredrik Holmberg mån, 2011-12-19 22:18

Ett väldigt konkret exempel.

Tack Karina för ett väldigt konkret extempel som jag inte såg själv. Allt i ditt inlägg håller jag med om och försöker förmedla i mina/våra föreläsningar om både reklam och nyheter för elever. De två föreläsningarna har över tid närmat sig varandra på ett obehagligt sätt.

Det talas för lite om hur mediebilden förändras, inte minst för att journalister och reportrar inte hinner ängna sig åt rapportering och journalistik.

We don´t have many reporters anymore.

We DO have a lot of repeaters.

/Fredrik Holmberg

Inlagt av Eleonora Persson mån, 2011-12-19 22:18

Var går gränsen för otillbörlig reklam?

Läser dagligen Ebba von Sydows blogg i VeckoRevyn. Där talar hon om vilka märkeskläder hon bär, vilket smink hon använder, på vilka restauranger hon äter, hur det smakar mm, mm. Är detta helt OK? Jag trodde att en chefredaktör (åtminstone utåt sett) skulle försöka agera så objektivt som möjligt för att inte misstänkas vara någon sorts reklampelare, betald eller obetald. Tell me, please.

/ Eleonora Persson

Årets groda 2021

Alla gör fel ibland. Men en del fel är roligare än andra. Nu kan du rösta på vilken som var 2021 års roligaste groda. Sista dag för att rösta är den 14 februari. Rösta här.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies