Bred plan behövs för pappers- och nättidningen
Papperstidningen lider på nätets bekostnad. En informationssökande allmänhet ställs inför ett val som kan kännas frestande enkelt: att betala för papperstidningen eller välja den ofta utmärkta och nästan alltid snabbare information som gratis finns på papperstidningens hemsida.
Egenkonkurrensen är långsamt dräpande – för papperstidningen.
Nättidningarna har tillåtits bli elektroniska gratistidningar.
Har ledningarna på våra redaktioner och tidningsutgivarna någon realistisk strategi och plan för papperstidningens överlevnad? Och för betalning av sina kvalificerade tjänster på nätet? Trenden är uppenbar runt om i världen: allt färre betalar för och läser papperstidningen. Tidningarna fortsätter att lägga ut ett allt fylligare material på hemsidorna – utan att få betalt för det arbete som redaktionernas medarbetare presterar.
I den kostnadsjakt som följer med sjunkande tidningsupplagor väljer vissa tidningsföretag att säga upp fotograferna. Hela bildavdelningar läggs ner.
Ansvaret för bilderna vältras över på outbildade, ofta oerfarna och vanligtvis ovilliga journalister som ser som sin självklara huvuduppgift att skriva. Bildjournalistiken och bildkvalitén blir givetvis kraftigt lidande.
Bilden i tidningen är det som tidningens läsare dras till först. BILDEN hyllas ofta som oumbärlig och talande, den ”säger mer än tusen ord”. Det borde leda till att tidningarnas bildavdelningar förstärks och utvecklas, inte avrustas och läggs ner. Tidningsföretagen måste upphöra med att ge bort kvalitetsmaterial gratis. Läsarna måste gradvis bringas till inställningen att betala för det arbete som bland annat tidningsfotograferna utför.
PFK efterlyser, och medverkar gärna i arbetet med att forma en gemensam strategi för att värna papperstidningen, balansera egenkonkurrensen och skapa en ekonomisk bärkraftig plattform för tidningarnas nätupplagor.
Mia Karlsvärd
ordförande i PFK Sverige