Gå direkt till textinnehållet

Frias medarbetare ska kommunicera via marknadschefen

"Det är viktigt att ingen anställd uttalar sig externt till pressen i olika sakfrågor utan att ha stämt av med ansvarig innan". Så står det i ett mejl som skickats ut till anställda på Fria Tidningar. UPPDATERAD

I måndags kom beskedet att Uppsala Fria tidning läggs ner, kort tid efter att den nylanserats. För Journalisten förklarade tidningens marknadschef Helen Silvander att det var “företagsekonomiska förändringar i bolaget under våren” som gjort att man beslutat att lägga ner tidningen.

Samtidigt gick Helen Silvander i måndags ut med ett mejl till alla anställda.

I mejlet står det att:

Annons Annons

"det är viktigt att ingen anställd uttalar sig extern till pressen i olika sakfrågor utan att ha stämt av med ansvarig innan. Om ni blir kontaktade får ni därför gärna hänvisa vidare till mig i egenskap av kommunikationsansvarig som hänvisar vidare frågan till berörda parter.

Om ni blir kontaktade direkt (och även vet att det är frågor som ni i slutändan ska besvara på) får ni ursäkta er och be journalisten att skicka frågorna per mail istället och sedan vidarebefordra till mig också så vi kan vi hjälpas åt att ge ett bra och samlat intryck.” 

En anställd på mediekooperativet som vill vara anonym skriver i mejl till Journalisten att det inte har givits någon förklaring till varför anställda inte får uttala sig fritt i medier, och tycker att det är "helt oacceptabelt" att kommunikationen ska gå via ledningen:

– Det är bedrövligt. Det vore bedrövligt oavsett tidningsföretag, men att det sker på Fria Tidningar är obegripligt. Fria Tidningar ska ha högre i tak än andra.

Helen Silvander förtydligar att syftet med mejlet inte alls var att tysta några röster.

– Tvärtom är Fria Tidningar en av de krafter i samhället som kämpat hårdast för yttrandefrihet. Detta förändrar inte saken.

Och det är högt i tak på Fria, försäkrar hon:

– Då vi är ett mediekooperativ som ägs gemensamt av de anställda har vi otroligt högt i tak, och jag skulle vilja hävda att medbestämmandet i organisationen aldrig har varit högre än vad det är just nu.

Hon skickade också ut ett förtydligande mejl efter det första, där det bland annat står: "Syftet är inte, och jag hoppas verkligen inte att man uppfattar det så, att på något sätt inskränka på individens medbestämmande, utan mer en hjälp till att säkerställa att vi får ut så mycket som möjligt av det medieutrymme som vi ges."

Varför skickade ni det första mejlet?

– Jag upplevde att det fanns ett behov för att stötta medarbetare som kanske inte var så vana att befinna sig på andra sidan i en intervjusituation att säkerställa att man får ut det mesta av sina uttalanden i extern press.

Pär Jansson

Hanna Lundquist

Fler avsnitt
Fler videos