Gå direkt till textinnehållet

De berättar historier med mobiltelefonen

I ett unikt samarbete får studenter på JMK och KTH i Stockholm jobba tillsammans för att skapa nya sätt att berätta historier. Och de får bara använda mobiltelefoner.

Föreläsaren Robb Montgomery från Mobile Film School är en internationell auktoritet på digital journalistik med fokus på film och mobiltelefoner. I dag är han besviken på sina studenter. De har inte gjort hemläxan, att filma en intervju med någon närstående med mobiltelefonen. 20 minuter avsätts nu i stället för studenterna att hitta intervjupersoner inne på institutionen.

– Jag vill sätta press på dem. Det här är krisögonblicket. På fredag ska de ha ett koncept klart för sin story, och de måste kunna tekniken innan de kör igång, säger Robb Montgomery.

Studenterna arbetar i tolv mind­re grupper med varsin historia som är framplockad av Svenska Dagbladets premiumchef Anna Careborg.

Annons Annons

– Tanken är att det ska bli tolv historier som redaktioner skulle kunna vara intresserade av att pub­licera. Nästa år är det till exempel 30 år sedan Tjernobylolyckan och Palmemordet, och det är troligen många som kommer att vilja publicera någonting om de två händelserna. Det är den sortens uppdrag de har fått, säger Anna Careborg.

Det låter som en vanlig reportagekurs på vilken journalistutbildning som helst. Det som gör kursen Storylab/Future of Media unik är att inte alla studenterna går en journalistutbildning. Två tredjedelar kommer från civilingenjörsutbildningen i medieteknik på KTH, en tredjedel går journalistutbildningen här på JMK. Studenterna samarbetar över gränserna för att hitta nya sätt att berätta historier.

Journaliststudenten Samuel Skoog har fått i uppgift att göra en story om liv på Mars. Han samarbetar med KTH-studenten Olof Lindman som har i uppgift att utreda hur rörlig bild kommer att fungera i framtiden.

– Vi ska alltså ta fram en story som handlar om liv på Mars som presenteras med hjälp av framtidens rörliga bild-teknik. Det kanske låter omöjligt, men så kan vi inte tänka. Det är så här innovationer skapas, säger Olof Lindman.

– Man kan tänka sig interaktiv grafik och kartor, intervjuer förstås, men det viktiga är att lära sig verktygen och att hitta nya sätt att tänka kring berättandet, säger Samuel Skoog.

Dagens workshop fokuserar helt på mobiltelefoner, hur man filmar för att få bra bild och ljud och hur man redigerar direkt i telefonen. Studenterna ska på kort tid kunna skapa och dela färdiga inslag med bara telefonen som redskap.

– I just det här momentet handlar det bara om mobiltelefoner, men kursen omfattar mer än så. Tidigare har examensarbeten på JMK ofta varit i uppsatsform, nu får studenterna göra konkret och nyskapande journalistisk storytelling. Jag tycker det är väldigt bra. De kunskaper de får på den här kursen kommer de att få stor användning för ute på redaktionerna, säger Matilda E Hanson, som är kursansvarig på JMK och tidigare har jobbat som nyhetschef på SvD.

– Jag tycker att det har fungerat väldigt bra så här långt. Studenterna har gått in i samarbetet på ett öppet och prestigelöst sätt, säger Malin Picha Edwardsson, lärare och forskare på avdelningen för medieteknik på KTH.

Men behöver journalister verkligen lära sig teknik för att få jobb i framtiden?
– Vi fokuserar hela tiden på vad vi ska berätta, men vi måste utveckla hur vi berättar också. Det kräver att vi utvecklar vår egen kunskap om tekniken, säger Anna Careborg på SvD.

Är det så här det kommer att se ut på Svenska Dagbladets redaktion i framtiden – journalister som springer runt med mobiler och filmar och redigerar och lägger ut?
– Haha, ja kanske det, vem vet? Det pågår en enorm förändring i konsumenternas beteende och det är ingen som riktig har hittat fram till hur man ska göra journalistik och storytelling i mobilerna. Vi måste prova nya sätt för att hitta fram till konsumenterna.

Fler avsnitt
Fler videos